Cultuuromslag in ziekenhuis geeft minder medische blunders

Ziekenhuizen beleven turbulente tijden. Er hebben zich de afgelopen tijd een flink aantal ernstige incidenten voorgedaan rond de patiëntveiligheid. Daarbij vallen doden.

Marktwerking
Volgens onderzoek van de Orde van Medisch Specialisten uit 2007 vallen er jaarlijks 1750 vermijdbare doden in de ziekenhuizen. 33.000 patiënten krijgen onnodige complicaties door fouten van hun behandelaars.

Bv: De luchtkwaliteit in sommige operatiekamers in den lande bleek bedroevend omdat in sommige ziekenhuizen ondeugdelijke luchtverversingssystemen draaiden. In de hele sector worden veel fouten gemaakt met het toedienen van medicijnen met soms ernstige gevolgen.

Maar er is veel meer gaande in de wereld van de ziekenhuizen. Sinds enige tijd is er een voorzichtig begin gemaakt met het invoeren van marktwerking. Sterk gereguleerd; dat wel, maar toch een begin van marktwerking. De prijs van een deel van de behandelingen in de ziekenhuizen, 34 procent nu, is vrij onderhandelbaar tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. In eerste instantie zijn daarmee wachtlijsten weggewerkt. Maar nu lijkt het erop dat ziekenhuizen sommige operaties vaker uitvoeren dan strikt nodig is. Minister Klink heeft dan ook besloten om het zogeheten B-segment (de behandelingen waarvan de prijzen vrijgegeven zijn) niet verder uit te breiden.

Cultuuromslag in Zwolle

Samenwerking IGZ en Specialisten
Ziekenhuizen, medisch specialisten en inspectie bleken eerder al goed samen te werken als het om het binnenskamers houden van medische missers gaat. De vele klachten van patiënten over communicatie tussen afdelingen onderling en ziekenhuis en patiënt doen vermoeden dat er iets structureel mis is.

Maar ook de betrokkenheid van de zorgverzekeraars geeft aan dat we uiterst waakzaam moeten zijn voor al te veel invloed van die kant. Behandelingen van ziekenhuizen en specialisten worden blindelings door de zorgverzekeraars betaald, ook medische blunders worden dus gewoon vergoed. Het wordt tijd dat men krijgt betaald naar prestatie en financieel wordt afgestraft na blunders. Kortom, tijd voor openheid.

Bron: NOS Journaal: Op bezoek in de Isala Klinieken in Zwolle

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

sophie hankes
Artsen en ziekenhuizen falen bewust in het verbeteren van patientveiligheid, omdat zij dan daadwerkelijk openheid van zaken moeten geven over de ernst van de situatie rond medische fouten.
Er vallen geen 1750 doden per jaar in Nederlandse ziekenhuizen door medische fouten, maar ongeveer 8000 patienten overlijden door medische fouten in Nederlandse ziekenhuizen op grond van cijfers van de Europese Commissie 15 december 2008 en 8000 patienten worden tijdelijk of blijvend invalide. Na de medische fouten geven de artsen structureel vrijwel geen eerlijke informatie en herstelbehandeling aan de slachtoffers, zoals de medische sector op 7 november 2007 en 23 april 2008 tijdens officieel overleg met ons erkende en hetgeen bevestigd is door Karl Heinz Florenz, oud-voorzitter Commissie Gezondheidszorg Europees Parlement.
Het is maatschappelijk onaanvaardbaar dat de zorgverzekeraars blindelings alle behandelingen, inclusief de medische fouten, aan de declarerende artsen en ziekenhuizen uitbetalen.SIN-NL www.sin-nl.org pleit voor beloning naar resultaat en geleverde prestatie. Hulde aan de schrijver.
Bea
Fijn dat ze daar mee bezig zijn. De kwaliteit is bij cq index ook erg goed.
Jos Steynebrugh
De GZ is een sector waar sinds de Romeinen nog dezelfde taal wordt gebruikt (ook tegen cliënten). Waar patiënten pas sinds kort cliënten worden genoemd. Waar na 100 jaar marketing het woord “ziekenhuis” nog niet is uitgeroeid (gezondheidscentrum??). Waar een klacht wordt “behandeld” door behandelaars die ze veroorzaakten.

Waar artsen en specialisten elkaar de hand boven het hoofd houden bij een “foutje”. Waar
“lager personeel” in zijn/haar broek doet voor een arts / specialist. Waar artsen / specialisten hun fouten kunnen doorschuiven naar de lagere echelons. Waar artsen / specialisten het Elektronisch Medisch Dossier tegenhouden. Waar kwaliteit projecten keer op keer mislukken. Waar wachtkamers propvol zitten omdat HH medici niet WILLEN plannen omdat ze vinden dat één improductief uur opweegt tegen 50 x modaal uursalaris van de wachtenden. Waar vooral ouderen tegen een dokter op zien als een Messias verschijning. Een sector waarbij standaard TWEE draadjes voor een pacemaker worden getrokken ipv drie, zodat de cliënt niet onnodig open gemaakt hoeft te worden bij een “upgrade” naar een ander model.

Een sector waarin in apotheken de klachten op de ladekastjes staan ipv het middel ertegen. Waar cliënten voor een tube zwemmerseczeem een recept moet gaan halen. Waar de arts nog steeds vogelvrij is bij euthanasie of iets wat daarop lijkt. Waar de ECHTE cijfertjes over de GZ van de zorgverzekeraar moeten komen. Een sector waar men zelf methoden en werkwijzen wil uitvinden die in de industrie en het bedrijfsleven al tientallen jaren bekend en beproefd zijn.

Het item medicijnverpakkingen in het filmpje vertelt appelflauwte-verhaal: waarom moet een afnemer (ziekenhuis) werk doen dat de FABRIKANTEN moeten doen? How about een kleurcode zoals op weerstandjes in de elektronica al 120 jaar wordt gedaan?

En in dit umfeld gaan we mensen uitnodigen hun missertjes te etaleren ter leeringhe en de vermaeck? Ik denk dat de GZ sector zieker is dan hun klanten.

Ik heb zeer veel bewondering voor Harry Molendijk en Alies Lula. Ze steken daadwerkelijk hun nek uit en niet alleen bìnnen hun eigen sector. We zijn in Nederland óók nog eens gezegend met een “greedy” Openbaar Ministerie en rechters die medisch van toeters noch blazen weten. Ik hoop dat Harry en Alies er morgen nog werken. Ziekenhuizen? Zorg dat je d’r uitblijft!

Ik vind het jammer dat een veranderingsimpuls als een houten hamer uit de hoek van de verzekeraars moet komen. Riekt naar belangenverstrengeling. Maar het is beter dan het gezapige onderonsje waar we tot nu toe tegenaan kijken. Toch, amice?

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Meer over Innovatief organiseren