Crisis vraagt om ander soort manager en ondernemer

Een crisis managen is namelijk heel iets anders. Menig manager wankelt onder druk van de razendsnel verslechterende marktomgeving! In tijden van crisis zal het onderscheid gemaakt worden tussen de leiders en de volgers in het bedrijfsleven. Hoe reageren beleidsmakers en ondernemenrs op de thans duidelijk bedreigende omstandigheden ?

De echte ondernemers zullen door een crisis opstaan. Waar de ene manager zal zeggen dat de crisis iets is waar niets aan te doen valt, zal de andere manager naar zichzelf kijken. Door de crisis aan jezelf te durven wijten, werkt een manager en ondernemer aan zelfinzicht. Door eventuele gemaakte fouten te herstellen kan dan gewerkt worden aan een oplossing.

Dat betekent dat eigenschappen als arrogantie, afstandelijkheid en perfectionisme nu niet meer zullen werken voor een manager. Een manager in crisistijd moet vooral beschikken over eigenschappen als bescheidenheid, inzicht in de eigen en andermans gevoelens en het toegeven van eigen fouten. Door positief te blijven en altijd een poging te doen om de zaken te redden zal de manager zich uiteindelijk weer naar boven weten te vechten met het bedrijf.

Stal uw talenten (tijdelijk) bij de universiteiten
Universiteiten werken op het gebied van onderzoek en innovatie vaak nauw samen met het bedrijfsleven. De Vereniging van Universiteiten suggereert dat onderzoekers die op straat dreigen te komen staan tijdelijk bij een universiteit worden ondergebracht om daar verder te gaan met hun onderzoek. Als de economie weer aantrekt, kunnen de specialisten weer terug naar de private sector.

Beperk u tot winstgevende bedrijfsactiviteiten!
Heeft uw bedrijf (in)direct te lijden onder de recessie, dan moet u maatregelen treffen. Dit kan betekenen dat u zich tot uw kernactiviteiten beperkt en eventuele niet-renderende bedrijfsactiviteiten afstoot. Het afstoten van niet-renderende activiteiten kan u helpen om uw bedrijf zonder al te veel kleerscheuren door de crisis te loodsen of gedwongen bedrijfsbeëindiging te voorkomen. Andersom is het voor groeiende bedrijven een aantrekkelijke manier om omzet bij te kopen.

Hoewel de managementleer voor ondernemers in crisissituaties vaak vraagt om tegendraads te investeren, ondernemen ook nu weer weinig managers offensieve acties. In plaats daarvan tonen ondernemingen minder durf en maken een pas op de plaats.

Lees verder op:
Crisis als kans: sturen op kwaliteit én kosten!

Zorg voor het proces en het doel zorgt voor zichzelf
door: Kees Tillema

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Recruiter Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>