Channels

Conflicten aangaan in plaats van vermijden doet het hele bedrijf goed. Ruzie op de werkvloer voorkomen? Niet doen! Effectief gehanteerde conflicten versterken het teamgevoel, verhogen de creativiteit en verlagen het ziekteverzuim. Effectief hanteren is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Acht tips met bijbehorende cursussen voor lucratieve conflictbeheersing.

Stimuleer conflicten
Door botsende karakters in een team bij elkaar te zetten, u controversieel op te stellen, meningsverschillen te benadrukken of het aantal conflictsituaties te verhogen (door bijvoorbeeld bonussen of promoties in het vooruitzicht te stellen). Hiermee begeeft u zich wel op een hellend vlak, teveel conflicten en onrust vormen een risico. Goede coaching is hierbij het toverwoord.

Creëer een open aanspreekcultuur
Sta open voor suggesties én kritiek. Reken uw medewerkers niet af op afwijkende meningen. Organiseer inspraak en betrek steeds alle belanghebbenden in beslissingen. Hoe creërt u zo’n open aanspreekcultuur, en waar leert u omgaan met kritiek van uw medewerkers?

Lees ook:

Geef de werknemer zijn autonomie terug!

Luister!
Wie weet hoort u argumenten waar u zelf nooit op gekomen was. En ook al neemt u impopulaire maatregelen, uw medewerkers zullen die sneller accepteren wanneer er naar hun meningen en ideeën geluisterd is.

Wees duidelijk en direct
Leg in heldere bewoordingen uit wat er moet gebeuren of hoe en waarom u tot een besluit gekomen bent en blijf daarbij. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en kan men uw woorden later niet verdraaien. Bovendien leggen mensen zich eerder bij een goed onderbouwde beslissing neer.

Durf in te grijpen
Hierdoor wordt voorkomen dat conflicten escaleren. Is er geen oplossing mogelijk, durf ook dan knopen door te hakken. Constateert u dat iemand na, bijvoorbeeld, een reorganisatie, niet meer op zijn plek is in het bedrijf, zorg dan voor een goede afvloeiingsregeling.

Verbeter uw persoonlijke effectiviteit of test uw skills met de instrumenten.

(bron: Lees meer op BRISK Magazine)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Wat lees ik nu? “En ook al neemt u impopulaire maatregelen, uw medewerkers zullen die sneller accepteren wanneer er naar hun meningen en ideeën geluisterd is.”
Ja, ze accepteren de maatregelen omdat er niets anders op zit. En tegelijkertijd accepteren ze dan hun machteloosheid en frustratie omdat er niet ECHT geluisterd is. Fijn team, met al die gefrustreerde en machteloze mensen.

En ja hoor, ik lees ook: “Bovendien leggen mensen zich eerder bij een goed onderbouwde beslissing neer.”
Dat klopt, en bovendien: ze leggen daarbij ook hun enthousiasme, betrokkenheid, creativiteit en motivatie neer. En wie heeft er dan zo’n lekker teamgevoel?

Nee, ik denk dat je als manager van een heel ander en meer menselijk kaliber moet zijn om echt goed met conflicten om te kunnen gaan.

x
x