Ondernemingen die concurrentievoordeel nastreven, moeten dit vooral realiseren met een efficiëntere supply chain. Logistiek wordt steeds meer een kritieke succesfactor nu de congestie op de wegen toeneemt, transportkosten stijgen, de concurrentie sterker wordt en ook capaciteit een heet hangijzer wordt.
Dat alles vraagt om een gestroomlijnde logistieke uitvoering. Supply chain management is meestentijds een reactieve of passieve cost controlactiviteit. Daarbij wordt over het hoofd gezien dat het ook kansen biedt voor de top-line groei en bottom-line performance. Zo kan een producent middels een effectieve supply chain de retailer ondersteunen in het reduceren van zogeheten `out-of-stocks`, waardoor misgelopen sales voorkomen kunnen worden. Tegelijkertijd voorkomt effectief ketenmanagement dat de retailer dure voorraden aan moet houden.
Een voorbeeld is Wal Mart.
In plaats van producten eerst naar een distributiecentrum te vervoeren, wordt een lading in de fabriek op maat gemaakt voor elk Wal-Martfiliaal. Goederen worden in het Wal-Mart distributiecentrum direct overgeladen van de P&G-truck naar trucks voor het filiaal zodat er geen voorraad wordt aangehouden en er op tijd bespaard wordt.
Normaal gesproken, wordt de Waardeketen van een bedrijf verbonden met andere Waardeketens en is een onderdeel van een grotere Waardeketen. Het ontwikkelen van een concurrentievoordeel hangt ook af van hoe efficiënt u de volledige Waardeketen kunt analyseren en managen. Dit idee wordt genoemd: Supply Chain Management. Sommige mensen beweren dat netwerk eigenlijk een beter woord is om de fysieke vorm van de Waardeketens te beschrijven: Waardenetwerken.
Gerelateerd artikel:
Een strategie voor de supply chain
Kiezen tussen snelheid of kosten?
door: Walther Ploos van Amstel
Logistiek is een kritieke succesfactor. Iedereen kent uitverkochte producten, overtollige voorraden en de hele dag wachten op de verwarmingsmonteur. Producten worden steeds meer een dienst. Hoe voorkom je overvolle magazijnen, onnodige afprijzingen, uit de pan rijzende transportkosten en bovenal klanten die uw onderneming de rug toekeren. Deze bijdrage helpt u om de juiste 'supply chain' te organiseren.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: MD Weekly)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>