Communicatief veranderen levert tempo en draagvlak op!

Een veranderproces kan snel verlopen maar dan is de betrokkenheid vaak laag; een organisatie kan ook kiezen voor een intensief participatietraject, met als nadeel een lange doorlooptijd. Een verandertraject waarbij tempo en draagvlak samengaan, kan worden gerealiseerd.

Allereerst is het van belang te definiëren binnen welke randvoorwaarden een verandertraject moet plaatsvinden. Vervolgens kan worden gekozen voor een wijze waarop medewerkers vanuit de gehele organisatie zeggenschap hebben en worden geïnformeerd op cruciale momenten van een traject. Zo is het van belang dat de wijze waarop een (organisatie)verandering wordt ingezet, niet alleen veel implicaties heeft voor de communicatie, maar ook andersom: ook de communicatiecultuur heeft invloed op de keuze voor een veranderaanpak.

Zo kan het resultaat van een directieve, topdown aanpak, gekoppeld aan vooraf vastgestelde eisen en doelen doorgaans worden versterkt door actieve informatievoorziening met bijbehorende informatieve middelen, zoals nieuwsbrieven, websites en dergelijke. Daarentegen vraagt  een meer participatieve, bottom up-benadering een communicatievorm die bijdraagt aan het gezamenlijk ervaren en verkennen van gestelde einddoelen. Communicatiemiddelen zijn daarbij veelal interactiever en persoonlijker.

Opvallend is dat voor elke fase een keuze gemaakt kan worden voor de aanpak. Als er vooraf een goed veranderplan bestaat met daarin duidelijkheid met betrekking tot de fasering en de einddoelen, kan een verandermanager gedurende het traject zowel op organisatie- als communicatieniveau nog zeer flexibel op situaties inspelen.

Medewerkers die op enigerlei wijze zijn betrokken bij de verandering kunnen een duidelijke rol krijgen toebedeeld gedurende het traject. Veel aandacht voor communicatie met de verschillende groepen stakeholders is cruciaal, maar doordat je zulke duidelijke kaders en mijlpalen stelt, blijft het tempo van de verandering desondanks gehandhaafd. 

Wilt u een professionele dialoog aangaan over een veranderaanpak gebaseerd op Communicatief Veranderen of wilt u "best practices" uitwisselen met vakgenoten over dit onderwerp? Uw reacties zijn welkom.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>