Bedrijven hebben minder leiderschap nodig

Onderscheid tussen leiderschap en management werkt niet

Volgens managementgoeroe Henry Mintzberg lijden veel bedrijven aan een overkill aan leiderschap - het modewoord van de laatste vijf jaar. Niet meer leiderschap dan nodig, is zijn advies. Een dergelijke vorm van leiderschap moet aan drie voorwaarden voldoen.

1. Opheffing van de disfunctionele scheiding tussen management en leiderschap
Managers die niet leiden zijn oninspirerend en leiders die niet managen verliezen het contact met de organisatie. In plaats van geisoleerd leiderschap, moet leiderschap diffuus door de organisatie verspreid worden.

2. Volgelingen betrokken worden bij het kiezen van een leider
Het zijn immers de volgelingen die de leider legitimeren en effectief maken.

3. Intrinsieke betrokkenheid
Veel topmannen staan kortstondig boven een organisatie, klaar voor hun volgende baan en maken zelden de impact van hun beslissingen mee.

IBM
In Harvard Business Review noemt Mintzberg IBM als voorbeeld. Het bedrijf raakte in een diepe crisis nadat de vraag naar supercomputers (mainframes) inzakte door het succes van de PC. IBM herwon zichzelf door zich te storten op e-business. Dat IBM zo succesvol werd met e-business had weinig te maken met topman Lou Gerstner; hij verleende alleen zijn goedkeuring aan het initiatief. De rest gebeurde door de combinatie goed leiderschap en management van gelegitimeerde en betrokken managers in de hele organisatie.

(bron: Managersonline)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>