Zaken doen in.....New York (2)

omafietsDe vertrouwde Hollandse oma-fiets als het meest hippe product in New York anno 2009? U hoeft mij niet te geloven, maar dan toch in ieder geval de stijlgids van de New York Times. De zwarte opoe fiets, sinds jaar en dag vertrouwd in het Nederlandse stadsbeeld, wordt momenteel beschouwd als product met de belangrijke IT-factor en kansrijk op succes. De crisis heeft volgens de NYT (*) ook voordelen, want met de oer-Hollandse fiets kan men ook in Gucci pak prima op de zaak komen. Kortom, in deel 2 ga ik in op hip New York.Is New York wel zo hip als het lijkt? Toen ik onlangs terugkeerde en op een feestje was, leek het er wel op. Een hip shirt van de Nederlandse ontwerper Hans Ubbink, een jaar geleden gekocht op de Haarlemmerdijk in Amsterdam, werd onthaald op enthousiaste kritieken...'je kan wel zien dat je in New York bent geweest'. Zo zie je maar weer, want echt heel erg hip is New York, zeker voor mannen, niet. Die gaan zeer behoudend en traditioneel en dus ook saai gekleed. Het mogen dan kwalitatief goede Armani, Boss of Gucci pakken zijn, het zijn wel de saaiste die je kunt vinden. De flagshipstores op 5th Avenue en Madisson Avenue boden nauwelijks inspirerende of vernieuwende kledij. Het is ook maar de vraag of de stad klaar is voor ontwerpers als Ubbink, want ook in het nu als uiterst hip geziene Meatpackersdistrict (qua winkels te vergelijken met Jordaan in Amsterdam) was niets te vinden wat niet ook in grote steden in Nederland te vinden is, maar dan wel tegen aanmerkelijk lagere prijzen.

De vrouwen hebben het wat dat betreft beter bekeken, want dankzij series als Sex and the City is het dragen van exclusieve schoenen het fashionstatement voor vrouwen geworden. Zodra je grote groepen vrouwen bij elkaar ziet lopen weet je direct...dit is weer een Sex and the City toer. Wegwezen dus. Maar qua dameskleding is er in gebieden als Soho genoeg leuks en betaalbaars te vinden. Voor Nederlandse kledingontwerpers, zowel voor heren als dames,  ligt er in mijn ogen wel degelijk een interessante markt.

Terug naar de Opoe fiets. Wat een kans voor de Nederlandse fietsfabrikanten! De ultimate cool is een man in pak op een typisch Nederlandse fiets. Fietsen op een Gazelle wordt vergeleken met het rijden in een 1967 Lincoln Continental. Prijs..tussen de $ 1.500,-- en $ 2.000,--. Geïmporteerd vanuit Nederland en verkocht in kledingzaken. In de eerste week verkocht de winkel er 12. En dat terwijl dergelijke fiets worden gezien als een vrouwending...dat moet dus nog wel even overwonnen worden. Maar een hip voordeel biedt de opoefiets boven de in Amerika gebruikelijke race- en mountainbikes...je hoeft er geen helm bij te dragen!

Wel bijzonder was de inrichting van veel restaurants en winkels, van de wereldberoemde speelgoedwinkel FAO Schwarz tot de Armani flagshipstore, en van Japanse restaurants (in hotel 6 Columbus) tot boekhandels als Barnes & Noble, het was strak en vaak smaakvol design.

Dat moet ook wel, want de flagshipstores lijken het niet van de verkopen te moeten hebben. Het zijn echt uithangbordjes voor de producenten van dure kledij, want veel verkocht worden zag ik niet. De druk bij de ruim aanwezige verkoopstaf (of waren er gewoon erg weinig kopers?) lijkt enorm, want er werd gevochten om mij te helpen. Wie tenslotte verkoopt, krijgt een bonus of percentage. En dat was ook weer zo opmerkelijk, de enorme druk op de staf om te verkopen en bijna agressieve verkooptechniek, die Nederlanders eerder afstoot dan aantrekt.  Ik ben er dan ook trots op, pas weer in een leuke herenkledingzaak op de Haarlemmerdijk mijn slag geslagen te hebben. Hippe schoenen, niet gezien in New York, maar voor een kwart van de prijs op die vertrouwde en ook hippe en jonge straat in Amsterdam. Op dat gebied doen we echt niet onder voor de grote broer!

Kortom, de vraag is, waar ligt Nieuw Amsterdam nu werkelijk?

In het volgende artikel meer over cultuur van de stad.

(*) New York Times, 16 april 2009., Riding the IT factor.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Managementlessen van AC/DC
[...] werd door het publiek flink ter hand genomen en het is dus ook niet verwonderlijk dat ik in mei in New York gesproken heb met vertegenwoordigers van de platenmaatschappij van de band om samen iets leuks te [...]