De zin van een verguisde methode: de SWOT

Actueel

Over de zin van een verguisde methode. Wie positie wil bepalen en inzicht wenst te krijgen in de omgeving, gebruikt de SWOT-analyse. Het meest bekende, maar ook meest verguisde model. De 5 geboden van de SWOT-analyse.

1. Stel een multidisciplinair team samen
Met eigen mensen naar uw bedrijf, product of dienst en omgeving kijken, leidt tot een tunnelvisie. Betrek daarom verschillende deskundigen bij de analyse om een zo breed en objectief mogelijke analyse te maken. Managers hebben er bovendien een handje van bepaalde SWOT-elementen vanwege persoonlijke voorkeuren of stokpaardjes sterker aan te zetten of bewust achterwege te laten.

2. Haal de elementen uit de analyse
Zomaar op een achter namiddag een SWOTje in elkaar draaien, heeft absoluut geen zin. Garbage in is garbage out. Een uitgebreide analyse van de bedrijfssituatie en haar omgeving is het fundament.

3. Haal de zaken niet door elkaar
Interne en externe elementen worden in SWOT-analyses gemakkelijk door elkaar gehaald.

4. Vermijd waardeoordelen
Gebruik bij de formulering van de sterkten en zwakten zo min mogelijk waardeoordelen. Woorden als goed, veel, hoog, slecht, weinig bemoeilijken de formulering. Daarbij komt dat als bijvoorbeeld de levertijd werkelijk een sterkte is, het logisch is dat deze goed of snel is.

5. Wees specifiek
Een veel voorkomende fout is dat kansen en bedreigingen worden geformuleerd in algemene termen.

Meer over de SWOT;
De strategische expeditie
Principes voor strategie ontwikkeling
Paul Kloosterboer en John van Giels
Effectief strategie ontwikkelen is niets minder dan een expeditie. Het kan een drama worden! Het verhaal van de expeditie wordt gebruikt om de glij-partijen en steunpunten bij strategie ontwikkeling op een herkenbare en concrete manier te benoemen. De voorbeelden en korte cases verschaffen praktische handvatten.

(bron : BRISK)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Management modellen