Zin in ondernemen: je niche verhelderen

Columns

Het kiezen van een niche begint met het verhelderen van jouw habitat, het bewust worden van jouw natuurlijke omgeving waar jij je het meest in thuis voelt en in kan floreren. Net als in de natuur waar dieren hun eigen leefomgeving instinctief opzoeken, is het de kunst in het ondernemerschap om dit ook zakelijk te doen. Het gaat er hierbij om een volstrekt eigen bijdrage aan de maatschappij te leveren die tegelijkertijd aansluit bij wat de omgeving écht nodig heeft.

Onze persoonlijke zakelijke specialisatie, onze niche, verhelderen is een enorme winstmaker heb ik vele malen van dichtbij gezien en het heeft mijzelf ook geen windeieren gelegd. Wanneer je vanuit je niche onderneemt doe je ook precies dat wat je de meeste voldoening geeft. 

Snoeien om te groeien

Eerst iets over mijn eigen ervaringen. Als tiener was ik ijsventer, ik leerde om mij te specialiseren in één soort ijs, iedere dag vers en van topkwaliteit. Tot mijn verbazing trok ik hierdoor veel meer klanten dan de concurrentie die soms wel 15 soorten ijs verkochten. 
Enkele jaren later na mijn studie startte ik een onderzoeksbureau. Door mij met het bedrijf te beperken tot alleen dataverzameling op het gebied van mobiliteit groeide het bedrijf uit tot marktleider in de Benelux. Dat betekende ‘nee’ zeggen tegen andere diensten die klanten ook bij ons wilde kopen, een spannend proces omdat ik daardoor ook omzet ging afwijzen. Deze strategie wordt tot op de dag van vandaag, 37 jaar na oprichting, nog steeds door mijn opvolgers met succes gehanteerd.

Door te onderzoeken wat je écht wilt aanbieden op de markt ga je als vanzelf een heroriëntering toepassen op je huidige aanbod. Specialiseren is spannend omdat je ook dingen gaat loslaten. Toch is het meer dan de moeite waard om keuzes te maken en jezelf te beperken. Dit is paradoxaal, want juist deze beperking geeft zoveel verdieping met nieuwe mogelijkheden die je eerst nog niet kon zien.

Michael Porter, professor aan de Harvard Business School, verwoordt het als volgt: ‘the essence of strategy is choosing what not to do’.

Hart

Nu, in mijn functie als mentor van andere ondernemers, zie ik telkens weer hoe belangrijk het is om heel zorgvuldig te specialiseren richting een niche waar écht je hart ligt. De resultaten zijn verbluffend. De hovenier die zich besluit toe te leggen op een niche en daarmee zijn inkomen ziet verdubbelen; de fietsenmaker die zijn zaak transformeert tot een speciaalzaak met enorme groei als resultaat; de verkoper van pennen en aanstekers die daarmee stopt en vanuit zijn unieke creativiteit de rechten verwerft om het complete merchandisepakket te verzorgen rondom artiesten en sporters (o.a. Max Verstappen is zijn klant). Wat dit financieel betekent laat zich raden. De voorbeelden zijn talrijk, ook bij multinationals zoals bij ASML en Apple.

Bezieling

Een niche kiezen is, zoals eerder gezegd, geen rationeel proces. Het begint met het inzichtelijk maken van je verlangens vanuit je hart en ziel, je kunt het ook ‘roeping’ of ‘calling’ noemen. De ziel heeft te maken met de onzichtbare spirit die in ieder van ons aanwezig is. Denk ook bijvoorbeeld aan teamspirit in de sport, het is onzichtbaar, ongrijpbaar en toch bepaalt het veel in het resultaat. Onze zakelijke bezieling zit soms nog verstopt achter kleine en grote beperkende overtuigingen, die we hebben meegekregen vanuit familiepatronen en/of vanuit eigen nog onverwerkte ervaringen. Dit kunnen zowel positieve als negatieve ervaringen zijn. Het is essentieel dat je als ondernemer de moed hebt om dit verder te onderzoeken en te doorzien.

Familie

Ondernemen vanuit je roeping is werk doen dat past bij je aard, persoonlijkheid en unieke kwaliteiten. Het houdt in dat je ontvankelijk bent voor je talenten en voor de uitdagingen die het leven biedt om die talenten in de wereld te zetten. Deze ontvankelijkheid verder vergroten zorgt ervoor dat we bewust gebruik gaan maken van de enorme kracht die uitgaat van onze familielijnen van ouders en voorouders. Door deze familielijnen te ‘schonen’ kan de energie van de spirit vol meedoen met ons ondernemerschap. Ook als je hier niet van bewust bent zal het familiesysteem sowieso door je heen werken. Door hier echter de kleine en grote onverwerkte trauma’s rondom bijvoorbeeld ondernemerschap en geld uit te halen wordt deze energie meer zuiver.

Het ontwikkelen van ieders eigenheid brengt beweging, vitaliteit en innovatieve kracht. Authentieke mensen die oprecht plezier hebben in het werk kunnen niet anders dan hoge kwaliteit leveren en succesvol zijn.

'Het beeld zit al in de steen, je hoeft het er alleen maar uit te bevrijden'. - Michelangelo

Hartelijke groet,
Olaf Rutten
www.sharpenyourbusiness.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap