Wijsheden en oneliners in het bedrijfsleven

Weinig communicatie-instrumenten zijn zo efficiënt als de oneliner. Sommige zorgen voor een ongekend commercieel succes, andere waaien al jaren als een spook door de zakenwereld. Maar welke hebben intussen het niveau van onsterfelijkheid bereikt?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zo luidt een bekend gezegde. Dat kan best zo zijn, maar soms geldt ook het tegenovergestelde: sommige woorden of zinnen zijn duizend beelden waard. Zie hier onze geheel eigenzinnige top tien van invloedrijke en door zakenlui vaak geciteerde oneliners.

Perception is reality
De realiteit bestaat niet. Wat mensen als realiteit ervaren, is in principe hun perceptie daarvan. Kun je de perceptie sturen, dan ook de realiteit. Het is niet zo verwonderlijk dat deze oneliner oorspronkelijk afkomstig is uit de marketingwereld. Het vat immers de essentie samen van marketing: een product mag kwalitatief dan nog zo goed zijn, als het een belabberd imago met zich meedraagt, wordt het zeer moeilijk om het aan de man te brengen.

Tell the truth, tell it all, tell it early and do it yourself
Deze oneliner is zo beroemd omdat hij eigenlijk alles weergeeft waar het in crisiscommunicatie om draait. Niets is zo simpel als dat, al blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en hun woordvoerders verdomd moeilijk om deze raad te volgen.

Het doel heiligt de middelen
Uitspraak van de Italiaanse staatsman Niccolo Machiavelli. Hij leefde in een tijd waarin zijn land aan de rand van de afgrond balanceerde en enkel de absolute monarchie het nog kon redden. Maar ook vóór en na Machiavelli zijn er gedurende de geschiedenis van de mensheid groepen of leiders geweest die alle mogelijke middelen hebben ingezet om een bepaald doel te bereiken. Ook al druisten die middelen volledig in tegen hun oorspronkelijke (nobele) streven.

Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt
Dit is een wijsheid van voormalig topvoetballer Johan Cruijff, die bekend staat om zijn uitspraken die zich situeren tussen genialiteit en het intrappen van een open deur. Deze constatering is ook veelzeggend voor het bedrijfsleven: mensen verkiezen het gemak van de status quo boven de onzekerheid van de verandering. De uitspraak impliceert meteen ook dat veel mensen, en dus ook managers, van nature behoudsgezind zijn. Tenzij de omstandigheden hen dwingen om iets te ondernemen. Er zijn nu eenmaal honderd redenen om telkens 'nee' te zeggen voor een of ander plan.

Nog een paar onliners die geen uitleg nodig hebben:
* "Adviseurs zijn mensen die van een heuvel omlaag komen om de gewonden af te schieten nadat de strijd gestreden is."
(Doc Blakely)

* "Als er al een geheim voor succes is, dan is dat het vermogen om dingen te bekijken vanuit zowel het oogpunt van iemand anders als dat van zichzelf."
(Henry Ford 1863-1947 Amerikaans autofabrikant)

* "Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert."
(Beverly Sills, geb. 1929 manager)

* "De belangrijkste problemen kunnen niet worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin ze gecreëerd zijn."
(Albert Einstein)

* "De klant is koning, mits deze zich koninklijk gedraagt."
(W.J. Gerritse, ondernemer)

* "Doe alleen maar zaken met mensen van wie je weet dat hun woord evenveel waard is als een geschreven contract. Maak niettemin altijd een contract."
(Gary Knight)

* "Ervaring krijg je wanneer je niet krijgt wat je wilt."
(Pieter Klaas Jagersma)

* "Heb je het hoe onder de knie, dan heb je een baan. Heb je het waarom onder de knie, dan ben je de baas."
(Pieter Klaas Jagersma)

* "Het is de verantwoordelijkheid van de leidinggevenden en het management om mensen de mogelijkheden en verantwoordelijkheden te geven die hen in staat stellen in hun werkomgeving als mensen te groeien."
(Sir John Harvey-Jones, geb. 1924)

Meer wijsheden op Oplossingsgericht Management:
Verwijder deze pijl niet voordat je weet hoe hij werd afgeschoten!

Oplossingsgericht werken is een relatief nieuwe benadering. Pas sinds enkele jaren begint de methode bekend te worden in het bedrijfsleven. Maar in feite bestaan de meeste onderdelen van de aanpak al lang. Aoki Yasuteru uit Japan wees mij bijvoorbeeld op een uitspraak van Boeddha die heel goed past bij oplossingsgericht werken.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ZDnet)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Interne communicatie en samenwerking