Wetmatigheden van het management

1- Wet van Parkinson ( hoe meer tijd je hebt, hoe langer de voltooiing van de taak duurt. Uiteindelijk zal al je beschikbare tijd hiermee gevuld zijn)

2- Effectiviteitswet (de effectiviteit van een gekozen oplossing is het product van de kwaliteit, de acceptatie en het management van de oplossing)

3- Peterprincipe (elke werknemer in een hiërarchie zal opklimmen tot hij zijn niveau van incompetentie bereikt heeft)

4- Wet van Gresham (Door korte termijn problematiek, verdwijnt de langtermijn problematiek uit het zicht)

5- Dilbert principe (De minst nuttige werknemers worden steevast daar benoemd waar ze het minste kwaad kunnen: in het management)

6- Het volmaakte is de vijand van elke verbetering

7- Het is veel makkelijker om ergens in te duiken dan eruit te stappen.

8- Als je geen kritiek krijgt, komt dat waarschijnlijk omdat je niet veel doet.

9- Concentreer je op wat er ontbreekt.

10- Je onthoudt een derde van wat je leest, de helft van wat mensen je vertellen, maar alles wat je voelt.

11- Laat problemen niet uitwaaieren.

12- Neem een beslissing alsof je een niveau hoger in de organisatie zit, dat verandert je perspectief.

13- Als iemand aardig tegen jou is, maar niet tegen de ober, is het geen aardig persoon.

14- Als iets in een presentatie getoond wordt, ga er dan vanuit dat de hele wereld het al weet.

15- Houd continu in de gaten of projecten opleveren wat je verwacht.

16- Hoe onbeduidend je eerste opdrachten ook zijn, doe altijd je uiterste best.

17- Wees niet passief. Zit mensen achter hun broek en zorg dat ze hun werk doen.

18- Bevestig je instructies. Reken er niet op dat zaken vanzelf gaan.

19- Een project gaat meestal naar diegene die zelfverzekerd is en kennis van zaken heeft.

20- Wees kort en duidelijk in je verslaglegging.

21- Zorg ervoor dat je uitspraken altijd kloppen.

22- Vergeet niet dat je voor een baas werkt. Zorg dat hij/zij geïnformeerd blijft, voorkom verrassingen. Wat de baas wil heeft de hoogste prioriteit.

23- Durf beloften te doen. Maak je er niet vanaf met een "er is nog te veel onzeker om daarover iets te zeggen".

24- Zorg dat je kort en krachtig de zaken kunt neerzetten. Denk aan de ‘elevator pitch'.

25- Voordelen zijn makkelijk te beargumenteren, maar je baas wil ook de nadelen horen.

26- Zorg dat je plezier hebt in je werk. Niemand houdt van een chagrijn.

27- Behandel de naam van je bedrijf als je eigen naam.

28- Wees nooit bang iets nieuws te proberen.

Vul dit wetboek aan, plaats ze in de reactie mogelijkheid!

(bron: ManagementIssues)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Max Herold
Lid sinds 2019
29 Wie het eenvoudige niet eert, is het complexe niet weerd.
30. Ondernemen begint met het steevast in je achterhoofd houden van de vraag:”Wat kan ik vanuit mijn expertise bijdragen aan de oplossing van problemen die ik waar dan ook zie?”
31. Zorg dat je een expertise hebt, liefst een orginele combinatie van talenten en kennis.
Paul Verhoeven
I am a human being and not a human resource.
Vertrouwen moet je winnen; wantrouwen krijg je vanzelf.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.
Argumenten moet je niet tellen, maar wegen.
Hoe simpeler de boodscvhap, hoe groter de afkeer.
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen.
Als je de lat te hoog legt ga je er onder door.
Stef Bots
15a. Als je er echter achter komt dat je constant in de gaten moet houden of projecten opleveren wat je ervan verwacht, vraag je zelf dan af of er wellicht iets schort aan je wijze van leidinggeven, aan de doelen die je zelf aan het project gaf of die je daaraan wijzigde. Meestal is dit het geval.
17a. Als je echter merkt dat je je mensen constant schter de broek moet zitten, vraag je zelf dan af of er wellicht iets schort aan je wijze van leidinggeven. Meestal is dit het geval.
32. pas je aan bij het bedrijf, pas het bedrijf niet aan bij jou, zelfs als je topbaas bent of eigenaar/grootaandeelhouder. Want zodra je met anderen werkt, doe je het samen.
33. verander pas iets als het, liefst aantoonbaar, perspectief biedt op een reële verbetering en verander niet om het veranderen en zeker niet als vehicel van je eigen ambities of carrièreperspectief.
34. honoreer je topvakmensen, degenen die, anders dan jij, echt zorgen voor de omzet, tevreden klanten en die het echte werk doen gegeven de visie en missie van je bedrijf, met een hoger salaris dan jijzelf. Zorg er zo voor dat je mensen niet alleen promotie kunnen maken richting management maar ook als professional.
35. geef leiding wanneer het echt nodig is, faciliteer voor het overige.
36. luister vooral naar critici, mijd meelopers, klonen, bewonderaars en vleiers, van hen leer je doorgaans niets.
37. verdraag kritiek, juist en vooral als die komt van ondergeschikten en neem deze serieus.
38. spreek en denk niet in "mijn" afdeling of "mijn" bedrijf maar in "ons".
39. als je tijdregistratie invoert, sla vooral jezelf niet over: één van de belangrijkste doelen van tijdregistratie is (zo niet dan: dient te zijn) weten waar de overhead heen gaat. Dit is doorgaans zeer leerzaam, zo niet verbijsterend. Besef dat jij deel uitmaakt van de overhead, niet zelden de duurste.
40. besef dat anderen jou bewonderen omdat dat jij in een positie verkeert waarin ze zelf het liefste zouden zitten maar je haten omdat je in een positie verkeert waarin ze feitelijk niet zelf zitten.
41. als een ondergeschikte iets zegt dat je ergert, weet dan dat dat meestal komt omdat het de waarheid treft en zelden omdat hij echte, ergerlijke onzin zat te verkopen.
42. je bent niet de enige in het bedrijf met briljante ideeën. Sterker nog, je bent daarin sterk in de minderheid. Als je ziet dat alle "goede ideeën" alleen maar uit jouw koker komt, er iets goed fout zit (meestal aan jou).
43. steel nooit ideeën van anderen.
44. inspireer je mensen en loop hen niet hinderlijk voor de voeten.
45. verschuil je onzekerheid en onkunde niet achter detaillistisch geregel en beheerszucht.
46. stop hinderlijke "details" niet onder het tapijt maar besteed er veel aandacht aan, ze waren niet voor niets hinderlijk: beschouw de hinderlijkheid als een opgestoken vinger ter waarschuwing.
47. als je de dag begint met 50 mailtjes of meer (en zelfs al met minder) dan kun je waarschijnlijk niet goed delegeren en ben je geen goede leidinggevende.
48. verzemel niet alleen klonen rondom je.
49. als laatste maar niet het minste: indien je op basis van 39. merkt dat het management, zeg, méér dan 5% uitmaakt van het totale aantal medewerkers resp. de formatie in fte, wees dan dapper, toon visie en leiderschap door het aantal fte managers overeenkomstig in te krimpen.