Channels

Je hoeft de televisie of de radio maar aan te zetten. Of op het internet de commentaren te lezen bij het nieuws. “Het management, de managers, die managertypes”; ze zijn verantwoordelijk voor veel van wat misgaat in de samenleving. “De managers” zijn incompetent, graaiers, veroorzakers van bureaucratie en daarbij overbodig. Het maakt niet zoveel uit of het over bedrijven gaat, of over maatschappelijke organisaties. Daar waar het misgaat zijn altijd managers in de buurt en schuldig.

Wie neemt het op voor de manager?

“De managers” krijgen dagelijks de Zwarte Piet toegespeeld voor tal van misstanden. Voor een deel hebben ze dat aan zichzelf te wijten. Er is – net als overal – kaf onder het koren en een deel is gewoon niet opgeleid voor een managementtaak, of opgewassen tegen wat er bij komt kijken. Natuurlijk zijn er ook externe oorzaken; té complexe organisaties, onduidelijke rollen, stresseffecten van de crisis en niet in de laatste plaats de veel grotere transparantie in organisatie en in de maatschappij. Maar een goede manager kijkt eerst naar zichzelf en dan pas naar de omstandigheden. Draag ik zelf bij aan die beeldvorming? Wat kan ik anders doen om die geluiden te doen verstommen in mijn omgeving? Zorg ik als manager ook voor Au! Of wellicht juist voor WAUW?

Lees ook:

Loslaten voor managers: 6 tips

Advocaat pro deo
Ik werp mezelf op als advocaat van “de managers”. Iemand moet het doen en de meesten komen er niet aan toe om een column als deze te schrijven. Ik voel me geroepen, omdat ik langdurig manager geweest ben en weet wat er op je af komt. Ik voel me ook geroepen, omdat ik weet dat er veel góede managers zijn. Hen wordt tekort gedaan, door ze over een kam te scheren met degenen die niet presteren of prestaties juist in de weg zitten.

Meer dan alleen verdediging
Maar alleen de advocaat zijn van “de managers” is niet genoeg. Managers verdienen waardering én instructie. Ze hebben recht op training en coaching die ze handvatten geeft voor de dagelijkse praktijk. Zodat het AU-gevoel verdrongen wordt door WAUW-geroep. Maar bewondering oproepen; wat moeten managers daarvoor anders gaan doen?

Management voor gevoel
WAUW is wat je voelt als je SAMEN op hetzelfde spoor blijkt te zitten. Een gevoel van WAUW ervaar je als de neuzen dezelfde kant op staan als en er een rotsvast vertrouwen ontstaat. Er komt geloof in het vervolg, in de voortgang, de afloop en de uitkomst. “Nú gaat het gebeuren”, voelt iedereen, “deze keer komt het er écht van”. Van WAUW krijg je het warm. WAUW is energie. WAUW wil je wel managen.

WAUW is momentum

WAUW voel je als er momentum ontstaat in je team of project. Momentum is magisch en geeft vertrouwen en versnelling. Momentum is net zoiets als de klik in een relatie tussen twee mensen. Je weet soms niet hoe het ontstaat, maar dat het er is – de klik of het momentum – is het gevoel dat je deelt met de ander(en). Voor momentum geldt – het woord zegt het – dat het van zichzelf van tijdelijke aard is. Meer nog dan bij de klik moet je er aan werken om het te laten voortduren. Momentum moet je telkens weer maken. Momentum moet je managen.

WAUW krijgen door momentum te maken
Of je WAUW krijgt heb je als manager in eigen hand. En niet alleen als manager. Momentum maken en WAUW krijgen is haalbaar voor iedereen en in elke situatie. Zo lang je maar samen met iets bezig bent. WAUW is het resultaat van een bijzondere mix van wie je bent en wat je doet. WAUW krijg je als je handelt vanuit drie mentaliteiten en je jezelf bekwaamt in drie gedragingen

Mentaliteiten

Een mentaliteit is een manier van kijken naar de werkelijkheid die gedragsbepalend is. De drie mentaliteiten die voor WAUW zorgen zijn:
• Het glas is vol: Als je aandacht is bij wat er wél is, dan ontbreekt er niets en heb je alleen maar reden voor dankbaarheid
• Het begint bij mij: Als je altijd als eerste kijkt naar je eigen rol en verantwoordelijkheid dan heb je je handen meer dan vol
• Er is meer: Als je beseft hoe weinig je weet, dan is er maar één houding; doorvragen

Gedragingen

Een gedraging is gedrag dat geen incident is, maar terugkerend en weloverwogen. De drie gedragingen die helpen om WAUW te krijgen zijn:
• Aansluiten: Altijd beginnen met de relatie. Zonder relatie hoef je niet eens te denken aan resultaat
• Uitlijnen: Om samen ergens uit te komen moet je naast je bestemming ook de weg uitstippelen
• Urgentie maken: Om beweging te krijgen moet er verlangen ontstaan.

Concreet en aanwijsbaar WAUW maken
In een volgende bijdrage zal ik voorbeelden geven van concreet gedrag van managers, die zich deze mentaliteiten en gedragstypen eigen maken. Het gedrag waarmee ze WAUW maken in de dagelijkse praktijk is aanwijsbaar en kopieerbaar. Gedrag waarmee ze in hun omgeving alle kritiek op “die managers” doen verstommen.

Wim Aalbers werkt aan BewegingindeZaak
Zijn volgende boek heet WAUWManagement

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Stel je voor dat er een mogelijkheid bestaat om avonds instant de drukte van je werk te vergeten, waardoor je weer tijd en aandacht zal hebben voor je man/vrouw en kinderen. Zal dat niet de voldoening geven waardoor je morgens weer opgewekt aan het werk zal kunnen gaan of zal dit niet de bevrijding geven om van een goed weekend of van een ontspannen vakantie te kunnen genieten?

Nieuwe innovatie geeft de mogelijkheid van ontspanning zonder inspanning!

‘Het zat er al lange tijd aan te komen!
Wat wij voor ogen hadden was om iets nieuws naar de markt te kunnen brengen waar veel mensen echt iets aan hebben, iets wat ons leven van alle dag zal kunnen aanvullen. Het moest zogezegd een product worden waar een ieder al jaren behoeften aan heeft, het moet iets toevoegen, maar ook moet het iets zijn wat makkelijk in gebruik is, het moest een product worden dat algemene interesse en baat heeft in prive als bij het grote publiek.

Na verschillende groepen mensen, huisvrouwen, werknemers en gevers, kennis te hebben laten maken met de vinding is gebleken dat er een overweldigende interesse bestaat om direct in aanmerking te komen van zo,n getest product.

Zeker bij de mensen die net van hun werk kwamen of die dag iets vervelends hadden meegemaakt was de interesse en de uiteindelijke verbazing groot. Onder deze groep was de koopinteresse nagenoeg 100%. Alle personen van de verschillende testgroepen gaven aan dat zij binnen 10 minuten verlost waren van hun hoofd vol werkdruk; Lees Stres.

Binnen elk bedrijf en in verschillende huiselijke situaties zijn er mensen die lijden onder de werk-druk. Daardoor kunnen er (ontspannings)-problemen ontstaan zowel binnen het bedrijf als thuis in de privé sfeer. Wie kent ze niet; spanningen die het werk bemoeilijken of die de privé relatie onder spanning zetten, dit zowel dagelijks, in het weekend maar ook tijdens de vakantie.

‘Wie kent niet een van de uitspraken´ laat je vader (of moeder) even met rust hij/zij kom net van het werk’ of tijdens de 1e week van mijn vakantie raak ik eindelijk die werkdruk een beetje kwijt. In de 2e week heb ik vakantie maar in de 3e week begin ik alweer te denken aan wat voor een stapel werk er op me ligt te wachten.

Cursussen genoeg, het telefoonboek staat er vol mee. Ieder is bekent met scouting of coaching, dagelijks worden er wereldwijd miljoenen euro,s aan uitgegeven het kost niet alleen veel geld of tijd maar al te vaak geeft het geen blijvende oplossing, na enkele weken of maanden begint alle stres weer op nieuw.

Interesse om meer te weten over deze nieuwe en instant werkende oplossing kijk dan onder ‘Producten’ in de hoofdbalk en lees; Menory Mental Ring. Misschien heeft u het bedrijf dat zo,n product wereldwijd kan vermarkten, mail ons dan via stringenergy.com

x
x