Waarom RSS-marketing doorbreekt

E-mail marketing is erin geslaagd om binnen vijf jaar door te dringen tot de top van de marketingmix. Op eMarketer was recent te lezen dat e-mail marketing zelfs een bedreiging vormt voor TV als dominante marketingkanaal. RSS marketing zal echter binnen twee jaar een bedreiging vormen voor e-mailmarketing, aldus Frank Janssen van Frankwatching.com.

Maar de ontwikkelingen staan niet stil en nieuwe concurrenten dienen zich alweer aan.

Search engine marketing
Sms marketing
Weblog marketing
Viral marketing

RSS marketing zal binnen nu en twee jaar de grote concurrent van e-mailmarketing gaat worden.

RSS is, net zoals e-mail, een manier om content te verspreiden. Maar het biedt ten opzichte van e-mail een aantal onmiskenbare voordelen. RSS maakt het voor gebruikers gemakkelijker om favoriete websites te volgen. Het kost minder tijd en helpt bij het vinden van nieuwe relevante informatie. RSS biedt ook mogelijkheden om anderen op eigen content (persoonlijke sites, weblogs, foto’s) te attenderen. Het komt verder tegemoet aan de behoefte om in contact te zijn met de buitenwereld, door het alert karakter is het een uitgelezen vorm om bijvoorbeeld discussies en reacties op websites, weblogs of forums actief te volgen. En – niet onbelangrijk - de gebruiker krijgt met RSS weer controle (anoniem, geen spam) over de eigen abonnementen.

Marketeers kunnen met RSS ook nog op een andere manier ‘zaken doen’. RSS is een spotgoedkope manier om extra traffic te genereren. Traffic richting een publiek dat ‘willing and waiting’ is. Sommige weblogs noteren al groeipercentage’s van 5% per week (!), andere weblogs drijven volledig op RSS-traffic. De meeste online nieuwsmedia en portals als Yahoo en nu ook MSN hebben dit ontdekt en werken volop met RSS-feeds .

Natuurlijk zijn er nog vragen genoeg: over de naam (te technisch, ik ben voor webfeeds!), de usability (kan beter), de information overload (dat dreigt weer), de bandbreedte (netwerken die vollopen) en de klantgegevens (hoe krijg je ze toch te pakken)."What’s new?" zou ik zeggen. We spreken elkaar eind 2006 weer!

Bron: EMERCE

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>