Vier omzetvertragende valkuilen

Vasthouden aan verouderde denkbeelden belemmert groei. 87 procent van de ondernemingen botst vroeg of laat langdurig keerpunt in de evolutie van het bedrijf, dat gepaard gaat met een aanzienlijke vertraging van de omzetgroei.

Er zijn tientallen redenen waarom bedrijven hun omzetgroei zien verminderen, maar dat die redenen uiteindelijk onder slechts vier noemers kunnen worden ondergebracht:

1. Het gevangenschap van de marktleider
Dit betekent dat men creativiteit ontbeert om gelijke tred te houden met nieuwe, goedkopere concurrenten.

2. Het gebrek aan innovatieve kracht bij het management
Nieuwe producten en investeringen brengen niet de gewenste, noch vereiste ROI.

3. Het prematuur opgeven van kernactiviteiten
Men slaagt er niet in groeikansen in de kernactiviteiten te spotten of men is niet in staat het businessmodel aan te passen aan gewijzigde marktomstandigheden.

4. De afwezigheid van een talentenbank
Adequate leidinggevenden, die beschikken over het vereiste talent om een strategie succesvol uit te voeren, ontbreken.

Slimme mensen, domme dingen
Waarom doen slimme mensen vaak domme dingen? Het antwoord op de vraag is eenvoudig: het denken blokkeert, oftewel: men houdt vast aan verouderde denkpatronen, die niet meer van toepassing zijn. Vele leidinggevenden vinden het moeilijk hun overtuigingen los te laten. Voor teams die jarenlang op een bepaalde manier functioneren en denken, is die manier van werken geen punt van debat meer. Niemand stelt ze nog in vraag.

Schaduwkabinet
Hoe kunnen bedrijven aan deze valkuilen ontsnappen? Richt een schaduwkabinet van high potentials worden op. Die mensen moeten op papier zetten waarin de onderneming binnen vijf jaar succesvol zal zijn en waarin ze zal gefaald hebben. Zij moeten tevens met een alternatieve strategie voor de dag komen die het werk van het echte management team moet aanvullen of zelfs uitdagen.

Cultuuromslag zorgt voor omzetgroei
Omzetgroei is een kwestie van cultuuromslag. Hoe je dat doet? Laat personeel iedere dag een klant bellen en vier vragen stellen. De organisatie leert én de afstand tussen klanten, management en werkvloer verkleint. Het radicaal laten groeien van uw omzet is vaak eenvoudiger dan u zou denken. Met enkele simpele beslissingen kunt u uw commerciële bedrijfscultuur verbeteren, met vaak verbluffende resultaten.

De oplossing is simpel; bel elke week 5 klanten met 4 vragen:

1. Hoe is het in jouw markt?
2. Hoe gaat het met jouw bedrijf?
3. Met welk aanbod wordt je benaderd door de concurrentie?
4. Hoe doen wij het voor jou?

Elke vrijdag moeten de ‘lessons learned’ voor 12.00 mailen naar 1 specifiek adres. Daar wordt alle informatie gecategoriseerd en op maandagochtend rondgemaild binnen het bedrijf.

Binnen 3 maanden verandert de cultuur. De directeuren en managers krijgen weer contact met de werkvloer en klanten en ontdekken zaken die ze daarvoor niet zagen.

Lees ook:
Destructieve eigenschappen van succesvolle ondernemingen
door: Hugo-Jan Ruts

Eigenschappen en oplossingen in kaart gebracht. De levensduur van organisaties wordt steeds korter. Favoriete ondernemingen van vandaag maken steeds sneller plaats voor anderen en vallen soms diep terug. Nummer één blijven blijkt lastiger dan nummer één worden.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: EXPRESS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Reinder Koornstra
Wat Ruts stelt, is zeker waar. Maar waarom zie ik dat dan al veertig jaar rondom me gebeuren, en waarom laat de ene generatie managers het na de andere steeds weer gebeuren?
Dít zijn de symptomen, maar wat is oorzaak?