Wordt er bij u op de werkvloer ook zoveel tijd verspild aan crisissen en slechte communicatie? Deze factoren zijn volgens Nederlandse werknemers een crime voor de productiviteit. Zorg dat uw werknemers wél productief kunnen werken!
We willen úw tijd niet verdoen met het zoveelste hoofdstuk over de discussie ‘langer of slimmer werken’, maar u wél informeren wat de belangrijkste factoren zijn voor productief werken.
Nederlandse werknemers geven aan dat gemiddeld 72% van hun gewerkte uren productief is. Vergeleken met de respons wereldwijd (65%) en op Europees niveau (63%) doen we het blijkbaar nog niet zo slecht. Een en ander blijkt uit onderzoek dat Microsoft wereldwijd heeft gehouden.
Informatie snel vinden
Kunnen uw werknemers de juiste informatie snel en gemakkelijk vinden? ‘Moeilijk te vinden informatie’ wordt genoemd als factor die de meeste invloed heeft op de productiviteit.
Het is met name belangrijk dat uw werknemers elektronische documenten snel kunnen vinden, wanneer zij ze nodig hebben. De respondenten gaven aan dat e-mail zich bij hen dan ook niet opstapelt. In veel bedrijven leidt de verwerking van elektronische post tot productiviteitsverlies.
Crisis is tijdsverslindend
Een haperend computersysteem, miscommunicatie, tekort aan mensen door ziekteverzuim, scheve planning. Helaas herkent iedereen de verschijnselen: crisis op de werkvloer. Dat het oplossen ervan tijd kost moge duidelijk zijn, maar Nederlandse deelnemers zien het zelfs als de belangrijkste tijdverspiller (42%).
Ook gebrek aan goede teamcommunicatie (37%) en slechte planning (36%), beide overigens niet zelden dé oorzaak van een crisis op de werkvloer, worden genoemd als tijdverspillers.
Nederland wijkt hierin sterk af van Europa als geheel, al speelt ook in het andere Europese landen ‘communicatie’ een belangrijke rol. Onduidelijke doelstellingen, gevolgd door onduidelijke of niet aangegeven prioriteiten en ineffectieve vergadering worden in de rest van Europa namelijk aangemerkt als de voornaamste tijdverspillers.
E-mail steeds belangrijker
In het ‘informatieverkeer’ wordt e-mail steeds belangrijker. Dagelijks ontvangen de ondervraagden gemiddeld 16 zakelijke en 4 privé e-mails. Het percentage ontvangen e-mail dat als nuttig wordt ervaren is, ten opzichte van hetzelfde onderzoek in 2003, wel toegenomen. Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS/Nipo in februari in opdracht van Microsoft voerde uit onder kantoorwerknemers die omgaan met informatie.
Spam leidt echter nog altijd tot grote ergernis: 37% van de werknemers krijgt meermalen per dag een spambericht. Door het inzetten van filters kunnen wel meer werknemers bijna spamvrij werken.
Thuis werken
Opmerkelijk is dat Nederland relatief weinig behoefte blijkt te hebben aan flexibele werktijden of een flexibele werkweek, zoals minder dagen werken, maar meer uren op een dag. Nederlanders vinden daarentegen wel meer dan deelnemers uit andere landen dat telewerken en parttime werken de productiviteit en arbeidsvreugde stimuleren.
(bron: DE ZAAK)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>