Top 5 E-Business Trends

eMarketer's analysten en onderzoekers geven hun voorspellingen waarnaar uit te kijken in 2005 in de internet, e-business en hi-tech arena.

1. Alternatief Adverteren:
Terwijl betaalde zoekopdrachten de online advertentiemarkt blijft domineren in 2005, zal de toenemende angst voor digitale video recorders (DVRs) die kijkers stelen van TV commercials in toenemende mate merkmarketeers aansporen om hun budgetten op “alternatieve” middelen in te zetten. Hoofdanalyst David Hallerman legt uit dat voor sommige traditionele bedrijven, dit eenvoudigweg zal resulteren in meer online adverteren – eMarketer verwacht meer dan 27% groei in uitgaven aan rich media advertenties en 21% voor algemene online advertentie-uitgaven in 2005. Bovendien zullen marketeers in toenemende mate het internet in hun dagelijkse campagnes integreren, om zo voor de offline campagnes extra verwijzingen op te leveren.

2. RSS:
RSS zal groeien als een doordringende vorm van contentsyndicatie. Het idee van alternatief adverteren wordt ook ondersteund door Yael Marmon onderzoeksdirecteur van eMarketer, die vermoed dat adverteerders RSS zullen gaan inzetten als een platform voor gericht adverteren. Inderdaad wordt de nieuwe RSS toevoeging in de Firefox webbrowser van Mozilla, die bedoeld is om geleidelijk marktaandeel weg te snoepen van het leeuwendeel van IE van Microsoft in 2005, als een van de redenen aangedragen dat de nieuwe browser zo snel is opgepakt.

3. Voice-over Internet Protocol (VoIP):
Ondanks de slome groei in het aantal VoIP gebruikers in 2004, verwacht Though eMarketer’s senior analyst Steve Butler dat het significant zal groeien in 2005. De bekendheid onder zakelijke gebruikers en consumenten groeide in 2004 doordat telecom en kabelexploitanten hun VoIP aanbod uitrolden.

4. TV On-Demand:
Consumenten nemen meer zeggenschap over hun TV ervaring. "DVRs zullen op zichzelf niet het TV landschap veranderen," zegt Senior Analyst Ben Macklin, "maar als je de kracht combineert van tijd-onafhankelijk kijken en het overslaan van commercials samen met de toename van video-on-demand en breedbandamusement, dan zal dat weldra leiden tot veranderingen in het landschap.” Adverteerders moeten de nieuwe omgeving omarmen om hun publiek te vinden en kunnen bereiken.

5. Draadloos Breedband:
Verwacht meer draadloos breedband in 2005, en tegelijkertijd meer consolidatie onder operators, vooral in Amerika. TV komt ook naar draadloze handsets, in de vorm van clips en zelfs streaming video. Senior analyst Noah Elkin waarschuwt, "Verwacht niet dat consumenten hun 42 inch plasma schermen weg zullen gooien en TV zullen gaan kijken op hun mobiel. Maar operators zullen dit soort diensten met toegevoegde waarde gaan pushen in deh hoop per maand meer te gaan verdienen aan de klant. Dit jaar zal draadloos breedband de strijd aan gaan met hoge snelheid 3G van operators.

Bron:CANGURU

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>