De toekomst van het Internet

Opvallend is dat de meeste analisten en internetgoeroes redelijk op 1 lijn zitten, voor wat betreft de voorspellingen. Een aantal uitkomsten:

  1. Het Internet zal zich ontwikkelen tot een netwerk waar tegen zeer lage kosten nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd.
  2. De mens blijft in controle over technologie ondanks de komst van virtuele intelligentie (bijvoorbeeld Smart agents). Toch blijkt 42 procent pessimistisch te zijn over de menselijke mogelijkheid om technologie te blijven controleren in de toekomst.
  3. Virtual Reality zal ervoor zorgen dat steeds meer mensen werken vanuit de virtuele wereld en zal een nieuw probleem van verslaving oproepen.
  4. Er zal een groep mensen ontstaan, de zogenaamde Techrefusnics, die een specifieke levensstijl erop nahouden buiten het netwerk om. Mensen die zich niet verdiepen in de ontwikkeling van technologie, niet bijblijven, gaan tot een 'outgroup' behoren.
  5. Engels wordt de voertaal binnen technologie (netwerk). Het belang van talen zal individueel verschillen, waarbij een taal als 't Mandarijn steeds belangrijker zal worden.

Microsoft heeft een leuk filmpje gemaakt:


Microsoft - Future 2019 - These bloopers are hilarious

2012: The Year The Internet Ends

Internet als medium:

De werkelijke revolutie moet nog losbarsten.
Met 3,9 miljard units in de wereld was FM-radio lange tijd het grootste medium. Maar er is sinds dit jaar een groter leger: 4 miljard mobiele aansluitingen, met 3,1 miljard unieke gebruikers. De nieuwe markt is vooral te vinden in de derde wereld. Voor veel mensen zal via de mobile telefoon, dit ook hun eerste contact met het internet worden. Een mobiele telefoon is vaak ‘hun eerste scherm’, dus de primaire communicatie- en informatiebron, aldus de Fin Ahonen.

Ahonen, ooit een belangrijke pief bij Nokia en nu ‘Mobile Guru’,  'is a thought-leader in the mobile industry and considered the global authority on making money with new wireless services. He is the father of several of the industry's most used theories, tools and concepts, including the Hockey Sticks Theory, Connected Age concept, Generation-C for Community and the 7th Mass Media taxonomy.'

‘Wist je dat er in 2008 wereldwijd 130 miljard dollar is omgezet met sms’en?’

Om maar aan te geven: er gaat wezenloos veel geld in om en toch wordt mobiele communicatie door veel ondernemers onderschat. De focus ligt nog steeds op internet zoals we dat kennen, via een pc. Maar er zijn bijna drie keer zoveel mobiele bellers als internetters! Nu al.

Tien jaar
En toch moet de werkelijke revolutie nog plaats gaan vinden. Dat gat gebeuren in de komende tien jaar. In landen zoals Nederland zal dat vooral betekenen dat alle voorgaande media zoals beeld, geluid, kranten, tv en internet meer en meer in smartphones zullen opgaan. Er is geen enkel ander apparaat waar je zo veel mee kan als met een mobiel.

Neem betalen. 1,7 miljard mensen hebben een creditcard. Als er vervolgens vier miljard mensen rondlopen met een apparaatje waarmee je ook kunt betalen, moeten die creditcardmaatschappijen daar iets mee.

En er is geen enkel technologisch complex product met zo’n grote vervangingsmarkt. Waar een laptop doorgaans om de 3,5 jaar wordt vervangen, is dat bij deze telefoons om de achttien maanden. ‘En de tweedehandsjes worden meestal doorgegeven aan de kinderen. Wat dus betekent dat over een paar jaar ook 9-jarigen met een smart-phone rondlopen. Moet je eens even bij stilstaan wat dat bedrijven voor kansen biedt.

Bekijk de BMW MMS Case, 120.ooo investering, 45 miljoen opbrengst!

Kijk ook even op de predictions website van de BBC


De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron: PICNIC & De Pers Door: John Hoogerwaard)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over ICT & Internet