Channels

Werknemers in Nederland waarderen de relatie met de directe collega’s met een 7,8. Er zijn maar zelden aspecten die zo hoog scoren in tevredenheidsonderzoeken onder werknemers. De waardering voor de samenwerking met collega’s van andere afdelingen staat hier echter mee in schril contrast; een 5,7.

Dit blijkt uit de actuele tevredenheidscijfers van de Nationale Tevredenheidsindex. De Nationale Tevredenheidsindex is de grootste bron voor benchmarkcijfers op het gebied van de tevredenheid van werknemers in Nederland.

Oorzaak
Ook de samenwerking binnen de afdeling scoort goed, een 7,3, in tegenstelling tot de samenwerking binnen de organisatie. “Andere afdelingen zijn onbekend terrein, die collega’s zie je minder vaak en hebben andere doelstellingen. Hierdoor komt het nog wel eens voor dat er eilanden binnen een bedrijf bestaan. Zeker wanneer er afdelingen op andere locaties gevestigd zijn. Deze eilanden zijn funest voor een efficiënte bedrijfsvoering. Dit zorgt regelmatig voor onduidelijkheid. Je weet niet precies waar de andere afdeling mee bezig is en hoe zij zaken aanpakken. Dit zorgt weer voor irritaties tussen afdelingen. Omdat je geen zicht hebt op het werkproces op die afdelingen heb je weinig begrip voor het soms (te) laat aanleveren van bestanden of materialen van de andere afdeling. Dit is slecht voor de verstandhouding.” zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory. Effectory is marktleider op het gebied van tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers in Nederland.

Communicatie
Het is daarom van belang dat de communicatie tussen afdelingen goed is. Helaas scoort dit punt ook niet goed met een 6,3. “Het is verstandig de rest van de organisatie te laten weten waar je mee bezig bent, hoe je dingen doet, waarom dit zo gaat, wanneer bepaalde zaken af zijn en wat je er mee bereikt. Dat helpt niet alleen de verstandhouding tussen afdelingen, maar is ook nog eens leuk om van elkaar te weten.” aldus Marc Sijtstra.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x