Channels

Recessie, wat nu? ta daaa….klantknuffel strategieën! Alleen doen als het echt is! Onder Recessie, wat nu? ta daaa 1maart 2009 ook geplaats op pluspost

U kent dat wel, ineens gaat iemand overmatig aardig doen, zoekt je indringerig op want …. ze willen wat van je. Op recepties, die types die even aan je krassen en kijken of jij hun kans bent. Zo, neen gauw naar de volgende. Personen en organisaties met een erg over ontwikkeld gevoel voor eigen belang. Als ze iets bieden wat je zelf ook wel uitkomt, ga je wel even meedoen maar door de bank genomen is de reactie toch get of my back!

Er zijn uitzonderingen die we wel accepteren. Iedereen herkent wel tante Hannie of de in jouw ogen te overdreven hartelijke buurtslager. Dat zijn de naturals. Ze zijn echt druk en overdreven en het komt vaak uit een goed hart. Die echtheid is dus belangrijk ..!

Lees ook:

Teams zijn de bouwstenen van uw organisatie

Mensen vinden het niet prettig om als kraslot gezien te worden. Het slechte nieuws voor je, als jij dit herkent als een voor jouw vertrouwde strategie, is dat de ander dat inderdaad in een split second voelt. Wat betekent dit nu voor jou en de jongens en meisje van branding, marketing, sales en service? Wij zien namelijk de laatste tijd hele reeks van klantknuffel strategieën en adviezen voorbij komen en de een nog mooier dan de ander. Werkt het? Is het een oplossing?

Gelezen in de De-13-gouden-wetten-van-recessiemarketing “De wet van verbondenheid” de volgende zin “U moet zich opnieuw verbinden met de klant?“ Let daarin op de woorden ‘moet’ en ‘opnieuw’. Gisteren vergeten. Vandaag belangrijk en morgen? …. Dat is de vraag.

Als jullie nu echt de klant herontdekt hebben, dan natuurlijk gelijk toepassen die klantknuffel strategie. ….Maar dan wel volhouden, aardig zijn en afspraken nakomen. Dat lukt eigenlijk alleen maar als je werkelijk wilt en kost een heleboel energie als je moet. Knuffel dus alleen als het bij je past. Alleen als je de klant echt als mens wilt zien en niet alleen als kassa. Alleen echte betrokkenheid werkt.

Niet doen zoals Ziggo. De campagne belofte ik ben Ziggo…ik ben anders, beter en simpeler, ik luister naar je.” En dan de telefoon niet opnemen dan zit je zo bij Radar. Marketing Communications heeft best een mooi Ziggo brand neer gezet maar de organisatie kon de belofte bij lange na niet waar maken. Buiten en binnen waren en zijn nog steeds niet aan elkaar verbonden
Als opportunistisch recept voor de recessie dus geen klantknuffel strategie, niet doen!

Klanten, het zijn net mensen. Ze merken onmiddellijk wat echt is. Wat dan wel? Doen wat bij u past, binnen en buiten aan elkaar verbinden. Natuurlijk is het prima om in de business in te stappen als een tasjesverkoper op Gran Canaria. Dan hebt je geen verleden en geen toekomst met de klant. Alleen nu. Maar dan doen alsof u slager om de hoek bent werkt niet. Of het een of het ander. Niet doen alsof. Willen jullie het echt?, inspiratie opdoen? Lees bijvoorbeeld Kloteklanten van Egbert Jan van Bel en Nicolette Wuring’s Customer Advocacy

Hans Kooistra en Frans van der Reep zijn verbonden aan het nextpractice-institute. Reacties naar hans&[email protected]

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het is toch een fantastische tijd, bovenal voor bedrijven met een lange termijn visie. Deze bedrijven hoeven niet ‘ineens’ om, deze bedrijven hebben nog nooit ‘ineens’ om gehoeven. Gelukkig ben ik een en al lange termijn en doe ik al meer dan 20 jaar als zelfstandig gevestigd advisieur coach trainer mijn uiterste best om mijn klanten te begrijpen en te volgen. Iedere keer weer is het een feest om terug te horen hoe positief ze mijn out of the box aanpak vinden.
Is er dan helemaal geen oplossing te bedenken voor professionals om de korte termijn oplossingen los te laten. De kwartaalwinsten los te laten?
Ik denk dat als we nu de tijd nemen (en die moet er zijn), gefaciliteerd door onze leiders, om eens in de spiegel van onze eigen ziel te kijken de oplossing dichterbij ligt dan we denken.
Ons bureau werkt met de inzichten van Jim Collins en de theorie van o.a. de human dynamics. De volgende basis is volgens onze overtuiging voor iedereen belangrijk.
Investeer is diversiteit want als je met veel verschillende persoonlijkheden in een team zit is er weinig ruimte om ‘klanten’ vreemd, lastig of veeleisend te vinden. Vermoedelijk benaderen je collega’s je ook op die manier.
reer een veilige cultuur waar mensen hun negatieve gevoelens kwijt kunnen en mogen onderzoeken waar deze vandaan komen.
Bovenal leer van elkaars minder prettige kanten te houden of leer om er om te lachen. Kortom vertrouw op je kunnen en je authentieke kanten straal je vanzelf al uit,

Mijn grondhouding is dat als de professionals waarmee ik werk hier al aan proberen te denken ik al sta te juichen, laat staan als zij het in praktijk gaan brengen. We hebben allemaal behoefte aan echtheid, respect en menselijkeid,

ik heb dit uit liefde geschreven, Frans Beskers

x
x