Probleemanalyse is voor topmanagers een probleem

Het identificeren en analyseren van organisatorische problemen is een belangrijke vaardigheid van topmanagers. Dit proces wordt echter door verschillende factoren belemmerd:

de manager staat te dicht bij het probleem en ziet het grote plaatje niet meer, de omgeving vertelt de manager alleen datgene wat hij wil horen of de manager laat alleen de hem welgevallige informatie toe.

Afgezien van deze oorzaken zijn er twee belangrijke factoren die het analyseproces hinderen.

In de eerste plaats is dat het feit dat organisatorisch verval vaak meerdere, en zowel interne als externe, oorzaken heeft.

In de tweede plaats worden leidinggevenden dusdanig overspoeld met informatie en data met betrekking tot de problemen, dat ze vaak geneigd zijn om een `short cut` in hun analyse en besluitvorming te nemen, vaak op foutieve gronden en met het verkeerde resultaat.

Om data-overkill te voorkomen, wordt informatie daarom vaak eerst gefilterd door stafmedewerkers - met het gevaar dat informatie hoogst subjectief wordt. Om de juiste diagnose te stellen en genoemde valkuilen te vermijden moet de topmanager:
1) direct contact opnemen met mensen op de werkvloer;
2) meer zelfvertrouwen hebben;
3) over een divers managementteam beschikken waar veel individuele ruimte is;
4) vaker extern advies inwinnen.

(bron: mdweekly)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Besturen en organiseren