Heeft uw bedrijf nog nooit een prijs gewonnen voor de beste advertentie? Geen paniek, want we mogen dan de komende jaren fors gaan bezuinigen op vrijwel elk gebied, in de regeringsverklaring heb ik niets gelezen over een grote snoeicampagne in de sector lauwerkransen. U hoeft slechts het goede bureau in te schakelen en voordat u het weet, loopt u tegen een Zilveren Lamp op. Een gouden Esprix kan ook of een Accent of een Machiavelliprijs, of een Effie of een Gouden Loekie.
En als die tot nu toe allemaal aan u zijn voorbijgegaan, dan is er altijd nog de Loden Leeuw, een publieksprijs voor de meest irritante reclame-uiting. Dit jaar viel die eer te beurt aan Frisia financiering met Clairol shampoo als goede derde. In het Clairolspotje komt een douchende vrouw tot de ontdekking dat ze iets heeft gevonden dat veel opwindender is dan haar vriend. Het gekreun en gekrijs dat vervolgens uit de douchecabine opstijgt, zou wellicht de indruk kunnen wekken dat ze de warmwaterkraan wat onstuimig heeft opengedraaid, maar we weten wel beter. Clairol shampoo voor al uw dameswensen.
Goed, dat zijn productadvertenties en daar is het u natuurlijk niet om te doen. Daarom is ook zo’n vijftien jaar geleden de Stichting Jaarprijs Personeelsadvertentie opgericht. Voor die tijd plaatste je een simpel kattebelletje waarin je veel vroeg en weinig beloofde en de sollicitanten stroomden toe. Later werd het moeilijker, maar daar waren gelukkig de reclamebureaus om dat vuiltje weg te poetsen. Gelikte fotografie, fraaie kleuren en een mooie tekst. Ik herinner me nog dat de NS de prachtigste personeelsadvertenties had. Voor het geld dat de spoorwegen over had om een conducteur binnen te krijgen, kon je heel wat hangjongeren rustig houden.
Prachtig waren ze, die advertenties, maar na een paar jaar werd duidelijk dat op al dat reclamegeweld nauwelijks kandidaten binnenkwamen. En daar was het de bedrijven toch uiteindelijk om te doen. Dus werd er een effectiviteitsjury ingesteld. Daar ben ik nog een paar jaar voorzitter van geweest. Wij waren totaal niet ‘arty’ ingesteld. Er zaten alleen maar saaie p&o’ers in die club. We keken slechts naar het aantal brieven dat er op een advertentie was binnengekomen, met hoeveel kandidaten er was gesproken, hoeveel er werden aangenomen en of die succesvol waren. En wat bleek? De prijs ging meestal naar wervingsuitingen die zo goedkoop waren dat een beetje creatief er nog geen drie dagen voor wilde werken. Daar werd de effectiviteitsjury niet populair mee bij de reclamebureaus en na een paar jaar werden wij dan ook opgeheven.
Als u dit leest, is de nieuwe SJP-Intermediair/PW Employer Brand Award al uitgereikt. Jammer dat u niet even achter al die prachtige advertenties kunt kijken. Dat zou u in de toekomst veel geld schelen.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x