Channels

Door vertrouwen te kweken en goed gedrag te belonen, krijg je meer van ze voor elkaar dan wanneer je ze steeds weer op hun fouten wijst.

Op het juiste spoor zetten
Meestal grijpen leidinggevenden pas in als er echt iets misgaat. Dat gebeurt dan in de vorm van een negatieve reactie. Terwijl een positieve reactie en reageren met een ombuiging juist het beste werken. Ombuigen is een heel effectieve manier om met ongewenst gedrag om te gaan. Het is een erg krachtige reactie omdat je iemand weer op het juiste spoor zet en tegelijk respect en vertrouwen handhaaft omdat je niet negatief reageert op de uitglijder.

Ook de positieve reactie werkt motiverend. Die kan bestaan uit enkel een compliment, een cursus of opleiding en zelfs een promotie. Als een goede prestatie gevolgd wordt door iets positiefs, dan willen mensen dat gedrag natuurlijk voortzetten. Dat is ook de bedoeling van ombuigen: voorwaarden scheppen voor een positieve reactie. Je hoeft daarbij niet te wachten op precies het goede gedrag; vooruitgang is altijd onderweg naar het doel. Zorg er dan ook voor dat je vooruitgang opmerkt, bevestigt en beloont. Zo maak je mensen klaar voor succes. Vanaf dat moment begint het opbouwen.

Lees ook:

Geef de werknemer zijn autonomie terug!

Geduld en zelfbeheersing
Mensen bevestigen in dingen die ze goed doen, is moeilijk omdat het geduld en zelfbeheersing vereist. De zoektocht naar goed gedrag kost waarschijnlijk meer tijd en inspanning maar levert ook betere prestaties op.
Hanteer daarvoor de volgende stelregels:

– Beloon mensen onmiddellijk
– Leg uit wat ze goed of bijna goed deden
– Laat je eigen positieve gevoel daarover merken
– Moedig hen aan op die goede manier door te gaan

We moeten positief reageren als mensen boven verwachting presteren of als ze hun fouten verbeteren. Bedenk dat je altijd iets benadrukt, ook als je niets doet. Dus word wakker en zeg iets positiefs.

Positieve feedback
Het positieve in mensen benadrukken. Bouwen aan vertrouwen. Omschrijf het misverstand of probleem zo snel mogelijk zonder iemand de schuld te geven. Maak de negatieve gevolgen duidelijk en neem zelf verantwoordelijkheid. Bespreek de opdracht (nog een keer) in detail en zorg ervoor dat alles (nu) duidelijk is. Laat je vertrouwen in anderen blijken, wees positief.

(bron: KLUWER MANAGEMENT)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

“Door vertrouwen te kweken….”.Ik vertrouw jou en als ik iets minder goed begrijp dan ik graag zou willen, stel ik je daar een vraag over. “en goed gedrag te belonen”. Ik waardeer je gedrag en laat dat blijken door je te vragen naar hoe…, HOe: wil je me uitleggen….. Door samen te praten over je gedrag en mijn reactie daarop, de HOE-vraag, komen we er wel uit, wat we er goed aan vinden en wat beter/anders zou kunnen!
Fouten? Wilt u mij uitleggen wat u daarmee bedoelt? Hoe blij wordt u bij gebruik van het woordje fouten? MInder blij dan u graag zou willen? Laten we er een ander woord voor gebruiken waarvan we vinden dat het beter past bij ons.

Vriendelijke groet, en een mooie dag gewenst.
Lammert.

x
x