Positief de crisis in!

Er gelden voor het managen van een business tijdens een recessie do`s en dont`s. De huidige crisis onderscheidt zich van zijn voorgangers doordat de werkeloosheid sneller dan ooit stijgt, terwijl de consumentenuitgaven extreem sterk dalen. Toch blijven oude regels valide.

Het is voor bedrijven belangrijk om snel de realiteit onder ogen te zien en er van uit te gaan dat deze realiteit erger is dan hun worst case scenario`s. Het betekent dat bedrijven, willen ze sterker dan de concurrentie uit de crisis tevoorschijn komen, moeten blijven investeren in hun corebusiness. Tegelijkertijd moeten ze met andere oplossingen komen voor hun klanten; deze kampen immers met nieuwe problemen.

Prioriteiten
Een economische teruggang betekent dat prioriteiten herzien moeten worden. Zowel in het belang van de onderneming als dat van het personeel. Het management moet duidelijk krijgen welke doelstellingen bereikbaar zijn, niet teveel investeren en kijken waar snel winst valt te halen. Kosten-batenanalyses spelen hier een grote rol. Bedrijven moeten weer focussen op kapitaal, cash flows en basaal financieel management. Zowel het menselijk kapitaal als de beloningsstructuur mag opnieuw kritisch tegen het licht worden gehouden. Ten slotte moet de ondernemer zich tweemaal bedenken voor hij gaat offshoren en slim omgaan met fusies en overnames.

Positief
Het is belangrijk om positief te blijven. Veel managers zien vooral kansen en die zijn er ook volop:
* Zorg goed voor uw klanten
* Zorg goed voor uw medewerkers
* Let op de kosten
* Investeer in waarde voor de klant
* Ga voor het laaghangend fruit

Bedrijven komen nu in de problemen door het dalende consumentenvertrouwen. Het is een massapsychose geworden. We moeten stoppen met het een crisis te noemen, want juist daarmee praten we elkaar de put in.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Management Team en Fortune)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Crisismanagement