Populariteit op het werk

Een project moet af en er valt te kiezen tussen samenwerking met de goedaardige, maar domme Henk of de irritante, maar competente Jacques. Dan nemen we toch liever Henk.

In de Harvard Business Review valt te lezen hoe we onze collega´s kiezen. Schrijvers Tiziana Casciaro en Miguel Sousa Lobo delen het werkersgilde op in vier types: De competente klootzak, de goedaardige sul, de goedaardige topper en de incompetente klootzak.

Uiteraard kiest iedereen, waar mogelijk, de goedaardige topper als collega. Maar als de ster van het bedrijf niet beschikbaar is, gaan we nog liever voor de goedaardige sul dan de blaaskaak die verstand van zaken heeft. Waarom?

Alles komt neer op gevoel. Zo waarderen we het enerzijds als iemand overeenkomsten met ons vertoont. Anderzijds zijn we bang dat we ondergesneeuwd raken bij de blaaskaak.

Broen: SPROUT

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>