P&O-ers moeten leren organiseren

Organisaties moeten hun opleidingsvragen meer in de werkprocessen inpassen en integreren. In de regel reageren organisaties op prestatiedruk van werknemers met het aanbieden van opleidingen.

Dit is echter duur, tijdrovend en vaak zonder veel effect. Bovendien sluiten veel opleidingen slecht aan op de praktijk. In plaats daarvan moet dus strategisch worden opgeleid waarbij de opleiding in de werkprocessen wordt ingebouwd. Niet alleen vergroot dit de arbeidsproductiviteit, het is vele malen goedkoper.

Voor deze integrale manier van opleiden is wel een analyse van de relevante p&o-processen vereist. Strategisch opleiden vergt voorts het organiseren van leren in een context. Begeleiding moet dus onderdeel zijn van het reguliere werkproces. Deze manier van leren verkort niet alleen de doorlooptijd van een werknemer, werknemers worden niet aan het arbeidsproces onttrokken en het geleerde is direct toepasbaar in de praktijk.

Desondanks passen maar weinig p&o-ers deze manier van leren toe. Het probleem is de afstemming tussen inzetbaarheidplanning en competenties. P&o moet deze competenties formuleren in termen van te plannen taken. Daarvoor gelden twee randvoorwaarden: competenties moeten herschreven worden en er moet inzicht komen in de hanteerbare competenties.

(bron: RECRUITER)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>