Opleiding: Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding
Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX Design
Tijdens de post-hbo opleiding UX Design Master kruip je in het hoofd van je doelgroep. Je onderzoekt je gebruikers en leert de juiste vragen stellen over hun gedrag, verwachtingen en behoeften. Zo ontdek je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Met deze inzichten ontwikkel je de perfecte UX-strategie. Natuurlijk leer je ook alles over de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. En je oefent met verschillende tools. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in een vroeg stadium usability testen kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.Post-hbo diploma
De opleiding UX Design Master is geaccrediteerd door het CPION. Rond je hem met goed resultaat af, dan ontvang je het post-hbo diploma UX Design Master. Om je post-hbo diploma UX Design Master te halen, moet je een aantal opdrachten doen. Deze worden beoordeeld door jouw hoofddocent en een externe UX designer. Haal je een voldoende? Dan mag je meedoen aan de afstudeerdag waarop je jouw opdrachten presenteert. Geen stress: als je de afstudeerdag gehaald hebt, ben je sowieso geslaagd.Zo is de opleiding opgebouwd
De post-hbo opleiding UX Design Master duurt 18 dagen en bestaat uit 10 trainingen die perfect op elkaar aansluiten.- UX Design
- UX Research
- Visual Design met Figma
- Interaction Design
- Usability
- Figma gevorderd
- Psychology of UX Design (Persuasive Design)
- UX Writing
- Usability Testing in UX-lab
- Afstudeerdag UX Design Master
Programma van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
UX Design
Dag 1 Ochtend- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Research met AI
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
- AI-tools die user interviews en user testing versnellen en verbeteren (QoQo, Synthetic Users, User Doc)
Middag
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
Ochtend
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Verschillende A/B tests opzetten en monitoren
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
Middag
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
Visual Design met Figma
Dag 1 Ochtend- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Interaction Design
Dag 1 College 1- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Usability
Dag 1
Ochtend- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Figma Gevorderd
Dag 1
College 1- Introductie
- Responsive grid layouts
- Frames en auto-layout
- Constraints en responsive layouts
- Instance swap properties
- Nieuwe Figma-functies:
- Dev mode
- Integraties met Jira, Storybook en GitHub
- Figma VS Code-extensie
- Variabelen
- Nieuwe geavanceerde prototype tools
- Nieuwe Auto Layout-functies
- Designsystemen en interactieve componenten
- Veelgebruikte UI-elementen bouwen
- Advanced prototyping
- Smart Animate toepassen
Dag 2
College 3- Praktijkopdracht
- De mogelijkheden van AI en de veelgebruikte plugins: MagiCopy – AI Text Generator, Automator, Magestic – AI Generated Icon Sets, Person Generator, Ando — AI Copilot for Designers, VisualEyes en meer...
- Werken met Figjam: projectmanagement en Figma
- Toekennen van rollen en delen van libraries
- Layer boolean properties
- File branching voor de organisatielicentie
- UI-designprincipes: de gestalttheorie
Psychology of UX Design (Persuasive Design)
Dag 1 College 1- Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
- Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast
- De essentie van vindbaarheid en usability
- Hoe werkt het persuasive design-proces?
- Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
- Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp
- Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
- Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
- Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action
UX Writing
Ochtend- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag (met AI)
- Eigen cases bespreken
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
Usability Testing
Ochtend:- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test, apparatuur en software
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen
- Verslaglegging en delen in de organisatie

€9.600
ex. BTW
Beoordeling
9.3
(4)
Aangeboden door

Competence Factory
Onderwerp
UX / User Experience Design
Niveau
Duur
De training duurt 17 dagen
Looptijd
17 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 14
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Utrecht
di 22 jul. 2025
Utrecht
di 19 aug. 2025
Utrecht
ma 15 sep. 2025
Utrecht
vr 17 okt. 2025
Utrecht
di 18 nov. 2025
Utrecht
ma 22 dec. 2025
Utrecht
vr 16 jan. 2026
Utrecht
di 17 feb. 2026
Utrecht
do 19 mrt. 2026
Utrecht
wo 22 apr. 2026
Utrecht
vr 22 mei 2026
Utrecht
ma 29 jun. 2026
Utrecht
do 30 jul. 2026
Utrecht
di 8 sep. 2026
Utrecht
vr 16 okt. 2026
Utrecht
ma 16 nov. 2026
Utrecht
wo 16 dec. 2026
Keurmerken aanbieder
VOI
UWV scholingsvoucher
Adobe Authorized Training Partner
NRTO
Over CPION
Erkend keurmerk
Google Partner
Great Place to Work 2016
NOLOC