Opleiding: ITIL® 4 Foundation incl. examen (ook online training)
Deze dynamische tweedaagse training biedt je een introductie in de nieuwe kijk op IT-servicemanagement, in een bredere context van klantervaring, waardestromen en digitale transformatie. Het doel van ITIL 4 is om op een efficiënte en effectieve wijze het beheer te voeren over alle onderdelen die nodig zijn om een IT-service te leveren. Hierdoor krijgen klanten de producten en diensten die zij nodig hebben en waarover afspraken zijn gemaakt. Uitgangspunt is het creëren van waarde in de ogen van de klant.
Op een interactieve wijze leer je de kern van ITIL 4 kennen: de werking van het service value system en de koppeling met het vier dimensies model en de belangrijkste practices. Tijdens de training vergaar je kennis over de verschillende begrippen en krijg je inzicht in de samenhang tussen de kernonderwerpen en de verschillende begrippen. Een onderdeel van de training is het koppelen van ITIL aan nieuwe werkwijzen, zoals Lean, Agile en DevOps.
Bovendien biedt het waardevolle ITIL 4 Foundation certificaat je mogelijkheden in je carriere en in verdere groei via ITIL 4 certificeringsroutes zoals de ITIL Managing Professional en ITIL Strategic Leader.
ITIL 4 richt zich meer op hoe de dingen bij elkaar passen en op elkaar aansluiten en minder op de processtappen. Digitale transformatie en technologie drijven organisaties naar een nieuwe manier van werken in een snel veranderende omgeving. Hiermee heeft ITIL zich ontwikkeld tot een integrale servicemanagement benadering, gericht op het effectief sturen en managen van de IT-dienstverlening.
Waarom een ITIL 4 Foundation training volgen bij Forsa Advies?
- Je volgt je training bij een geaccrediteerde opleider met up-to-date lesmateriaal, vakkundige trainers en een excellente dienstverlening.
- Onze trainingen worden door deelnemers gewaardeerd met een rapportcijfer 8.9 op vergelijkingssites.
- Een gedegen examenvoorbereiding en een hoog slagingspercentage. Wij bieden een effectieve online examenoefenomgeving die je hierbij helpt.
- Onze trainers combineren jarenlange ervaring uit de praktijk met geweldige trainersvaardigheden.
Voor wie is de ITIL 4 Foundation?
Deze training is bedoeld voor iedereen die basiskennis wil opdoen van ITIL 4 Foundation. Je bent werkzaam in de IT-beheer of exploitatie, bijv. als:
- manager, supervisor, coördinator
- procesmanager of procescoördinator
- relatiebeheerder tussen ICT en klant, bijvoorbeeld service coördinator of service level manager
- adviseur of consultant
Voor deze training is geen specifieke voorkennis vereist. Het is wel prettig als je enige ervaring hebt met het werken in een IT-organisatie of -afdeling. Voldoe je niet aan het profiel en heb je wel interesse in deze training? Wij adviseren je graag.
Leerdoelen
In deze training worden je de basisbegrippen van ITIL 4 duidelijk. Hierdoor krijg je een beter beeld wat ITIL 4 is en op welke wijze ITIL 4 een rol kan spelen binnen je eigen organisatie. Na het volgen van deze training:
- kun je uitleggen wat modern IT-servicemanagement inhoudt voor een IT-organisatie.
- weet je wat de belangrijkste onderwerpen van ITIL 4 zijn.
- begrijp je hoe elk onderwerp kan bijdragen aan het beheersbaar maken van de IT-omgeving.
- ken je de kernbegrippen van ITIL 4, begrijp je de betekenis ervan en weet je wat voor rol deze spelen in het dagelijks beheer van IT-services.
Bovendien bereidt de training je voor op het succesvol afleggen van het ITIL 4 Foundation examen.
Duur, data, locatie en prijzen
Deze training bestaat uit twee lesdagen en een online, Proctor examen. De tijd tussen de bijeenkomsten kun je gebruiken om het geleerde te laten bezinken en toe te passen in de praktijk. Data, locaties en prijzen vind je op onze website onder de tab ‘Startdata’.
De prijs voor een open rooster training is € 1.377 per persoon. Dit is inclusief het officiële ITIL Foundation examen en officieel lesmateriaal, samen ter waarde van € 496.
Je volgt de training op een goede leslocatie met voldoende, betaalbare parkeergelegenheid, goede bereikbaarheid met OV en een vergaderarrangement. Dit bestaat uit lunch, koffie, thee, water, frisdrank en lekkers. Allerlei dieetopties zoals vega(n) beschikbaar.
Alle prijzen zijn exclusief btw.
Onderwerpen
De onderwerpen op hoofdlijnen:
- de structuur en voordelen van ITIL 4
- de belangrijkste servicemanagement concepten van ITIL 4
- de vier dimensies van servicemanagement
- het doel en de componenten van het ITIL service value system
- de richtinggevende principes (adopteren en aanpassen)/
- de activiteiten binnen de servicewaardeketen en de onderlinge relaties
- kennis en begrip van de belangrijkste practices
- examentraining
Studiebelasting en lesmethode
De studiebelasting bestaat uit ongeveer 16-20 uur buiten de lesuren, bestaande uit voorbereiding per les en studie voor het examen na afloop van de training. De trainer neemt op interactieve wijze de theorie met je door. Je gaat actief aan de slag met praktische oefeningen om je de stof eigen te maken en om te begrijpen wat ITIL 4 voor een organisatie kan betekenen en hoe het kan worden toegepast.
Trainingsmateriaal
Je ontvangt:
- geaccrediteerd Nederlandstalig lesmateriaal inclusief de presentatie, een samenvatting, oefeningen en antwoordindicaties, een verklarende woordenlijst en de exameneisen (pdf).
- een Nederlandstalige e-learning met extra oefenexamenvragen.
- het officiële, Engelstalige, digitale ITIL4 handboek.
Examen en certificaten
Na afloop ben je grotendeels voorbereid op het officiële PeopleCert ITIL4 Foundation examen. Het examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 multiple choice vragen. Hiervan moet je 65% correct beantwoorden om te slagen. Dit is een gesloten boek examen. De exameneisen zijn ontwikkeld door en worden verstrekt met toestemming van PeopleCert.
Je legt het examen op online, proctor basis af. Je hebt een jaar de tijd om het examen op een tijdstip en locatie van jouw keuze af te leggen. Zie onze website voor meer informatie.
Je ontvangt een deelnamecertificaat in pdf bij 75% of meer aanwezigheid en je ontvangt een digitaal PeopleCert-certificaat bij het slagen voor het examen.
In-company en maatwerk
Deze training kunnen wij op in-company basis verzorgen. Dat kan zowel Nederlands als Engels gesproken. Leslocatie, lesdata en lestijden in overleg. Ook is maatwerk mogelijk in de vorm van een casus op maat en/of het toevoegen van modules in vaardigheden en technieken.Wij maken hiervoor graag een offerte.
Vervolgtraining
Het ITIL4 Foundation-certificaat op zak kun je deelnemen aan verdere ITIL 4 trainingen binnen de ITIL 4 certificeringsroutes zoals de ITIL Managing Professional en ITIL Strategic Leader.
Programma
Dag 1:
- Welkom, uitleg programma, voorstelrondje met leerdoelen
- Inleiding tot ITIL 4
- Structuur Foundation training en kwalificaties
- De structuur en voordelen van ITIL - service value system, service value chain, four dimension model
- De kernconcepten van servicemanagement
Dag 2:
- Guiding Principles in relatie tot het adopteren en aanpassen van servicemanagement
- De belangrijkste ITIL Practices
- Overview en recap
- ITIL competenties en training (geen examenonderwerp)
- Oefenen met examenvragen
2025-04-15 TvdA

