Opleiding: ITIL® 4 Foundation inclusief examen
Algemene informatie ITIL® 4 Foundation
ITIL® is de standaard als het gaat om IT Service Management. De methode is niet meer gebaseerd op processen, maar ITIL4® ondersteunt snellere, kwaliteits- en waarde gedreven opleveringen van IT-diensten voor mensen en door organisaties heen.
ITIL® 4 Foundation is de basiscertificering en bedoeld voor IT-professionals en overige medewerkers die meer van IT Service Management willen weten.
Het doel van de ITIL 4 Foundation training is om kandidaten kennis te laten maken met IT-Service Management, om hen inzicht te geven in de gemeenschappelijke taal en kernbegrippen, en om hen te laten zien hoe ze hun werk en het werk van hun organisatie kunnen verbeteren met ITIL® 4 ondersteuning. Bovendien zal de training de kandidaat inzicht verschaffen in het ITIL® 4-service management framework en hoe deze zich heeft ontwikkeld tot het toepassen van moderne technologieën en manieren van werken.
Tijdens de training maak je kennis met de basisbegrippen en hoe waarde kan worden geleverd met behulp van de principes, de theorie over het ITIL Service Value System (SVS), het vier dimensies model, de Servicewaardeketen (Service Value Chain) en de practises.
Leerdoelen ITIL® 4 Foundation
Na het volgen van deze ITIL® 4 Foundation training:
- Begrijp je de belangrijkste kernbegrippen van Service Management
- Begrijp je hoe de ITIL-richtinggevende principes een organisatie kunnen helpen om Service Management toe- en aan te passen
- Heb je inzicht in de vier dimensies van servicemanagement
- Heb je inzicht in het doel en de componenten van het ITIL-servicewaardesysteem
- Heb je inzicht in de activiteiten van de waardeketen van de service en hoe ze met elkaar verbonden zijn
- Ken je het doel en de belangrijkste termen van 15 ITIL-practices
- Begrijp je de 7 ITIL-practices
Doelgroep ITIL® 4 Foundation
- Professionals die starten met Service Management
- ITSM Managers en startende ITSM Managers
- Professionals die werkzaam zijn in andere onderdelen van "IT" (digitaal, product, ontwikkeling) en een sterke raakvlak hebben met oplevering van IT-diensten
- ITIL-professionals die hun kennis willen bijwerken.
Voorkennis ITIL® 4 Foundation
- Geen specifieke vooropleiding benodigd
- HBO werk- en denkniveau
- Basiskennis automatisering
Trainingsduur ITIL® 4 Foundation
3 dagen
ITIL® 4 Foundation Examen
Duur: 60 minuten
LET OP: Kandidaten die het examen afleggen in een taal die niet hun moedertaal of werktaal is, kunnen 25% extra tijd krijgen, d.w.z. 75 minuten in totaal.
Materialen toegestaan: Dit is een 'gesloten boek' examen. Er zijn geen andere materialen dan het examenmateriaal toegestaan.
Onderwerpen ITIL® 4 Foundation
- Introductie ITIL 4
- IT service management in de moderne wereld
- Over ITIL 4
- De structuur en voordelen van het ITIL 4 framework
- De belangrijkste begrippen van service management
- Waarde en waarde co-creatie
- Organisaties, service providers, service consumers, en andere stakeholders
- Producten en services
- Servicerelaties
- Waarde: uitkomsten, kosten en risico’s
- De vier dimensies van service management
- Organisaties en mensen
- Informatie en technologie
- Partners and leveranciers
- Waardestromen en processen
- Externe factoren
- Het ITIL service value system
- Overzicht van het service value system
- Mogelijkheden, vraag en waarde
- De richtinggevende principes van ITIL
- Governance
- Servicewaardeketen
- Continual improvement
- Practices
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited.
