Opleiding: Conversiespecialist | SEO, Conversieoptimalisatie en Usability

Conversie is hét doel van commerciële organisaties. En daarmee ook van hun websites: het is de bedoeling dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens deze CRO opleiding (Conversion Rate Optimisation) leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een site bepalen: zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Conversiespecialist bestaat uit zes trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Conversieoptimalisatie & Personalisatie
  • Usability
  • Persuasive Copywriting

Programma van de opleiding Conversiespecialist (CRO)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Programma

Ochtend

  • Wat is de geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Hoe vind je de juiste zoekwoorden en vragen waar jouw doelgroep naar zoekt.
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat is GEO? En hoe werken AI tools zoals ChatGTP en Perplexity
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

Middag

  • Welke variabelen zijn belangrijk om bovenaan te komen staan.
  • Hoe bouw je een website die goed vindbaar is?
  • Hoe verbeter je de autoriteit van jouw website d.m.v. linkbuilding
  • Welke data haal je allemaal uit Google Search Console

Conversieoptimalisatie & Personalisatie

Dag 1

Ochtend -Design & Beïnvloeding

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
 

Middag - Basis Conversieoptimalisatie

  • Verbeteren van usability & design
  • Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
  • Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt

Dag 2

Ochtend - AI & Datagedreven CRO

  • AI-tools inzetten voor CRO
  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
 

Middag - Testen & Implementeren

  • Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
  • AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
  • Bespreken individuele conversieplannen

Usability

Dag 1

Ochtend
  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
  Middag
  • Belang van smartphone en tablet
  • Mobile First
  • Extra aandachtspunten smartphone
  • Responsive design
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Call to actions / Links
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen

Dag 2

Ochtend
  • Afbeeldingen en multimedia
  • Schrijfstijl
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  Middag
  • Zelf een expert review maken
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen

Persuasive Copywriting

Ochtend
  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Meer...
€3.800
ex. BTW
Aangeboden door
Competence Factory
Onderwerp
Usability (gebruiksvriendelijkheid)
Conversie optimalisatie
SEO
Zoekmachine marketing (SEO/SEA)
Niveau
Duur
De training duurt 6 dagen
Looptijd
6 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 14
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Utrecht
wo 10 sep. 2025
Utrecht
ma 13 okt. 2025
Utrecht
do 27 nov. 2025
Utrecht
wo 4 feb. 2026
Utrecht
ma 16 mrt. 2026
Utrecht
do 30 apr. 2026
Utrecht
wo 10 jun. 2026
Utrecht
ma 20 jul. 2026
Utrecht
ma 7 sep. 2026
Utrecht
wo 21 okt. 2026
Utrecht
do 3 dec. 2026
Keurmerken aanbieder
VOI
UWV scholingsvoucher
Adobe Authorized Training Partner
NRTO
Over CPION
Erkend keurmerk
Google Partner
Great Place to Work 2016
NOLOC