Opleiding: Cursus Zoekmachinemarketing

Tijdens de Cursus Zoekmachinemarketing

Als je een succesvolle website wilt, is een geoptimaliseerde zoekmachinestrategie van levensbelang. Binnen de Cursus Zoekmachinemarketing stippel je een concrete zoekmachinestrategie uit. Je kijkt hierbij niet alleen naar de analyse van de juiste zoekwoorden, maar ook naar de conversie. Wat leveren bepaalde zoekwoorden concreet op? Moet er hoger ingezet worden op bepaalde zoekwoorden of juist niet?

Resultaat

Na afloop weet je hoe je een succesvolle zoekmachinemarketing campagne opzet en daarmee meer mensen naar jouw website trekt. Je bent bekend met de werking van zoekmachines en je weet hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken met SEO. Ook ben je op de hoogte van verschillende ranking-factoren en indexatietools.

Praktijkcase

Aan de hand van de zoekmachinestrategie implementeert u zoekwoorden op verschillende niveaus. U gaat aan de slag met uw eigen praktijkcase waarbij u zoekwoorden toepast in de betaalde content van de grote zoekmachines. Vervolgens implementeert u de zoekwoorden in de reguliere content van de website. U maakt hierbij gebruik van relatief eenvoudige tot zeer geavanceerde technieken.

Competenties en vaardigheden

Om een echte SEO-specialist te worden, werk je tijdens de Cursus Zoekmachinemarketing aan de volgende competenties en vaardigheden: kennis over zoekwoordanalyse, zoekmachineoptimalisatie en de indexatietools die daarbij horen. Hierbij moet je denken aan de woorden die ertoe geleid hebben dat mensen op jouw website terecht zijn gekomen en welke pagina’s door Google zijn geïndexeerd. Tijdens de cursus SEO heb je geleerd om oog te hebben voor het internetgedrag van de consument en weet jij hier de SEO-strategie op aan te passen.

Na de Cursus Zoekmachinemarketing weet je alles over het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie. Jij zorgt ervoor dat je website hoog scoort in zoekmachines en en weet wat bepaalde zoekwoorden opleveren. Bovendien heb jij kennis over hoe je de ranking-factoren die jouw positie in de zoekmachine beïnvloeden optimaliseert. Zo heb je tijdens de cursus SEO kennis opgedaan over het perfectioneren van HTML en social media en kan jij ervoor zorgen dat dit tot hogere conversie leidt. Doordat jij na de Cursus Zoekmachinemarketing kennis hebt van zoekmachinemarketing in al haar veelzijdigheid, mag jij je met recht een SEO-specialist noemen.

Gerelateerd

  • Cursus Google Ads Basis
  • Cursus Google Analytics
  • Opleiding Internet Marketing
  • Cursus Social Media Professional

Tijdens de Cursus Zoekmachinemarketing komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.

Zoekwoordanalyse

De Cursus Zoekmachinemarketing begint bij de basisvragen: wat is je doelgroep en op welke zoekwoorden wil je worden gevonden? Deze woorden zijn namelijk direct gerelateerd aan de doelgroep. Bovendien kun je denken aan welk type zoekwoorden het meest gunstig zijn. Werken bijvoorbeeld shorttail of longtail zoekwoorden het beste? Je maakt een zoekwoordanalyse op basis van jouw eigen website en uiteraard kijken we hierbij naar de doelgroep van je website en maken we een concurrentie-analyse.

Optimalisatie ranking-factoren

Hoe werken zoekmachines eigenlijk? Hoe bepalen zij, op basis van welke zoekwoorden, de ranking van je website? Om websites te optimaliseren op jouw belangrijkste zoekwoorden is een goede kennis van zoekmachines noodzakelijk. Je positie in de zoekmachine wordt beïnvloed door een aantal belangrijke ranking-factoren. Tijdens de module leer je optimaliseren op de volgende factoren:

  • Content
  • HTML
  • Architectuur
  • Site-ontwerp
  • Social media
  • Linkbuilding

Indexatietools

Er bestaan diverse programma's om de optimalisatie van je website te evalueren en hiermee te meten of de zoekmachinetechnieken succesvol zijn. Binnen deze module krijg je aan de hand van Google Search Console inzicht in:

  • Welke pagina's door Google zijn geïndexeerd
  • Welke fouten zijn ontdekt bij het indexeren van de website
  • Bij welke zoekopdrachten een link naar je website werd getoond
  • Wie er naar je website linken

Praktijkcase

Aan de hand van de zoekmachinestrategie implementeer je zoekwoorden op verschillende niveaus. Je gaat aan de slag met jouw eigen praktijkcase waarbij je zoekwoorden toepast in de betaalde content van de grote zoekmachines. Vervolgens implementeer je de zoekwoorden in de reguliere content van de website. Je maakt hierbij gebruik van relatief eenvoudige tot zeer geavanceerde technieken.

Alternatief

Bezit je al enige kennis van zoekmachinemarketing, maar wil je deze vergroten? In de cursus Zoekmachine Professional leer je meer over het bepalen van de juiste SEO-strategie. In deze cursus gaan we naast de zoekwoordanalyse en zoekmachineoptimalisatie dieper in op de trends en ontwikkelingen omtrent SEO en linkbuilding en kijken we hoe je kan scoren via social media in zoekmachines. Als je meer wilt weten over het gehele totaalpakket van zoekmachinemarketing, volg dan de Leergang Zoekmachine Marketing. Tijdens deze leergang bespreken we zoekmachinemarketing in al haar veelzijdigheid. De Leergang Zoekmachine Marketing bevat drie opleidingen, namelijk SEO, SEA (Google Ads) en Google Analytics. Na de leergang bezit jij alle kennis omtrent zoekmachinemarketing wat jou een ware SEO-expert maakt.

Meer...
€599
ex. BTW
Aangeboden door
Eduvision Opleiding & Training
Onderwerp
Zoekwoorden-onderzoek
Zoekmachine marketing (SEO/SEA)
Niveau
Looptijd
1 dag
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 13
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Apeldoorn
do 27 nov. 2025
Utrecht
do 27 nov. 2025
Virtueel
do 27 nov. 2025
Rotterdam
ma 1 dec. 2025
Eindhoven
wo 3 dec. 2025
Rotterdam
di 30 dec. 2025
Apeldoorn
vr 2 jan. 2026
Utrecht
vr 2 jan. 2026
Virtueel
vr 2 jan. 2026
Eindhoven
do 8 jan. 2026
Rotterdam
wo 28 jan. 2026
Apeldoorn
ma 2 feb. 2026
Utrecht
ma 2 feb. 2026
Virtueel
ma 2 feb. 2026
Eindhoven
vr 6 feb. 2026
Rotterdam
do 26 feb. 2026
Apeldoorn
di 3 mrt. 2026
Utrecht
di 3 mrt. 2026
Virtueel
di 3 mrt. 2026
Eindhoven
ma 9 mrt. 2026
Rotterdam
vr 27 mrt. 2026
Apeldoorn
wo 1 apr. 2026
Utrecht
wo 1 apr. 2026
Virtueel
wo 1 apr. 2026
Eindhoven
di 7 apr. 2026
Rotterdam
ma 27 apr. 2026
Apeldoorn
do 30 apr. 2026
Utrecht
do 30 apr. 2026
Virtueel
do 30 apr. 2026
Eindhoven
wo 6 mei 2026
Rotterdam
di 26 mei 2026
Apeldoorn
vr 29 mei 2026
Utrecht
vr 29 mei 2026
Virtueel
vr 29 mei 2026
Eindhoven
do 4 jun. 2026
Rotterdam
wo 24 jun. 2026
Apeldoorn
ma 29 jun. 2026
Utrecht
ma 29 jun. 2026
Virtueel
ma 29 jun. 2026
Eindhoven
vr 3 jul. 2026
Rotterdam
do 23 jul. 2026
Apeldoorn
di 28 jul. 2026
Utrecht
di 28 jul. 2026
Virtueel
di 28 jul. 2026
Eindhoven
ma 3 aug. 2026