Opleiding: Training Constructieve Conflicthantering
Conflicten op de werkvloer zijn normaal en kunnen soms zelfs voor groei zorgen. Maar wanneer spanningen escaleren en samenwerking stopt, heeft dat negatieve gevolgen voor de sfeer en productiviteit. Het ontbreken van effectieve conflicthantering kan leiden tot verlies van vertrouwen en een afname van prestaties.
Training Constructieve Conflicthantering
Tijdens de training leer je hoe je conflicten pro-actief kunt voorkomen en hoe te de-escaleren als er wel conflicten ontstaan. Je leert begrijpen wat een conflict is, hoe het ontstaat en waarom het vaak onopgemerkt blijft. Je gaat aan de slag met effectieve communicatie in gespannen situaties, je leert hoe je de oorzaak van conflicten kan achterhalen en hoe je vervolgens een constructieve oplossing kunt vinden. Daarnaast geven we je handvatten om spanning vroegtijdig te signaleren om conflicten te voorkomen en een open cultuur te bevorderen. Oefeningen en interactieve rollenspellen helpen je om de technieken direct in de praktijk te brengen.
Bedrijfstraining Constructieve Conflicthantering
Staan meerdere collega’s voor dezelfde uitdaging? Een bedrijfstraining biedt je de mogelijkheid om het lesprogramma volledig te laten aansluiten bij jullie specifieke wensen, met jullie kennisniveau, cultuur en context als uitgangspunt. Jullie organisatie en (bedrijfs)vraagstukken staan daarbij centraal en lopen als een rode draad door het traject heen.
Tijdens de training Constructieve Conflicthantering komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
- Introductie en basisprincipes van conflicthantering
-
- Inzicht in de basisprincipes van conflicten
- Vroege signalen van spanningen herkennen
- De invloed van gedrag en communicatie op conflicten
- De invloed van (on)uitgesproken conflicten op (team)dynamiek en prestaties
- (Persoonlijke) conflicthanteringsstijl
-
- Inzicht in je eigen stijl en valkuilen
- Herkennen van dominante, vermijdende en samenwerkende gedragsstijlen
- De rol van emoties zoals frustratie, boosheid en angst in conflictgedrag
- Het doorbreken van reactieve patronen: “Hoe reageer je bewust in plaats van instinctief?”
- Situatiegericht kiezen van de juiste aanpak
- Communicatie en gedrag
-
- Doelgericht vragen stellen
- Actief luisteren en empathie als tools om defensief gedrag te verminderen
- Het herkennen van escalatiegedrag en hoe je dat de-escalerend kunt benaderen
- Non-verbaal gedrag: Wat zegt je houding en hoe beïnvloedt dit de ander?
- Omgaan met emoties bij jezelf en anderen
- Positieve sfeer behouden tijdens gesprekken
- Conflicten ombuigen tot kansen
-
- Objectieve beoordeling van situaties
- Creëren van win-winoplossingen
- Tips en technieken voor succesvolle onderhandelingen
- Praktijkgerichte oefeningen
-
- Rollenspellen met realistische scenario’s
- Feedback en reflectie op persoonlijke conflicthantering
- Toepassen van geleerde vaardigheden in simulaties