Opleiding: Cursus Social Media Strategie
Social Media stap 2: integratie
Social marketing is gemeengoed en mag niet ontbreken in uw marketingmix. U heeft dan ook al een aantal stappen gezet in deze richting, maar hoe nu verder? Het is tijd voor stap twee; het integreren van social media binnen uw marketingstrategie.
Strategievorming
Voordat u met een social media initiatief kunt starten, dient u intern orde op zaken te stellen. We beginnen deze Cursus Social Media Strategie dan ook met een nulmeting en doelgroepsbepaling. Uw offline doelgroep kan namelijk verschillen van uw online doelgroep. Vervolgens zetten we deze gegevens in het voetlicht van een strategisch kader en maken we een start met een social media strategie.
Tijdens de Cursus Social Media Strategie behandelen we de volgende onderwerpen:
Uw interne organisatie
Het feit dat u als organisatie 'iets' met social media moet (gaan) doen, hoort u overal om u heen. U bent dan ook al gestart met enkele initiatieven of denkt hierover na. Voordat u e.e.a. kunt implementeren, dient u uw organisatie klaar te stomen voor deze nieuwe stap. U formuleert probleemstellingen en/of aandachtspunten en brengt uw doelgroep in kaart. Houdt hierbij in gedachten dat uw offline doelgroep mogelijk verschilt van uw online doelgroep. Vervolgens komen doelstellingen aan bod.
Online gedrag van uw doelgroep
Om erachter te komen waar uw online doelgroep zich bevindt, is het verstandig om gebruik te maken van bestaande kwantitatieve onderzoeksmethoden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een telefonisch of online onderzoek. We bespreken de voor- en nadelen van diverse onderzoeksmethoden. U brengt in kaart waar uw doelgroep zich bevindt en beweegt. Kortom het afbakenen van het online gedrag van uw doelgroep.
Strategisch kader en opzet van social media plan
Zodra het online gedrag van uw doelgroep bekend is, somt u alle eerder gezette stappen en de bijbehorende strategie op. We gaan aan de slag met een social media plan. Uw eerder geformuleerde doelstellingen en uw doelgroepsbepaling toetsen we in een strategisch kader. We meten diverse strategiemodellen aan uw huidige marketingstrategie en we implementeren deze in uw marketingmix.
Kies voor een passend kanaal
Het afbakenen van een strategisch social media kader en het opzetten van een social media plan zijn de eerste twee belangrijke stappen in dit proces. Aansluitend gaan we aan de slag met de geformuleerde doelstellingen. We zetten de voor- en nadelen van de populairste social media op een rij. Daarnaast belichten we de zakelijke kant van deze social media. Afhankelijk van uw doelgroep zult u een keuze maken voor één of meerdere van deze kanalen. Zodra uw keuze gemaakt is, start u met de uitrol van diverse campagnes.
Resultaatmeting
Campagnes uitrollen is één ding. Nóg belangrijker is het om de resultaten te meten. Het aloude gezegde 'meten is weten' komt hier dus om de hoek kijken. Het succes van een campagne valt of staat met een goede monitoring. Tijdens deze afsluitende module gaan we kort in op een aantal monitoring tools.