Opleiding: Cursus Webredacteur
Introductie Cursus Webredacteur
Schrijven voor het web is een vak apart. Content moet voldoen aan tal van eisen om door bezoekers gelezen te worden.
Webteksten
Tijdens de Cursus Webredacteur geven we u aanwijzingen voor het opstellen van goede webteksten. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke eigenschappen van het medium Internet. In de regel zult u bestaande teksten herschrijven voor het web. Natuurlijk kunt u ook uw eigen webteksten formuleren. Een webredacteur heeft meer taken dan het verzorgen van content. Tijdens de Cursus Webredacteur besteden we ook aandacht aan de rol van een webredacteur, promotie en meting van uw website en het beheren van content in een CMS.
Praktijkgericht
De Cursus Webredacteur is praktisch en toepassingsgericht. U past de theoretische uitgangspunten toe aan de hand van uw eigen praktijksituatie. Zo kunt u tijdens de cursus een opzet maken voor de content van uw eigen website, of een project waar u aan werkt voor een opdrachtgever. Het verschil met de cursus schrijven voor het web is dat we in deze cursus niet alleen het webschrijven behandelen, maar alle aspecten die een webredacteur tegenkomt in de dagelijkse werkzaamheden.
Tijdens de Cursus Webredacteur komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
In de eerste module beschrijven we de rol van een webredacteur. Als deze rol duidelijk is gaat u in de tweede module aan de slag het schrijven voor het web. Dit duurt in totaal twee dagen. Tijdens de derde en vierde module kijken we hoe u websites op een professionele manier kunt promoten en meten en leggen we uit hoe content beheert dient te worden in een CMS.
Rol van een webredacteur
Als webredacteur bent u soms letterlijk een spin in het web. Omdat er inmiddels miljarden webpagina's met veel content zijn, komt u het beroep webredacteur steeds vaker tegen. Als webredacteur houdt u zich onder andere bezig met webcontent: de inhoud van websites in de vorm van koppen, teksten, formulieren en banners. Een webredacteur is schrijver, organisator, designer en toezichthouder tegelijk. Tijdens deze module gaan we hier dieper op in.
Content beheren in CMS
Om het beheren van uw website te vereenvoudigen wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een content management systeem. Tijdens deze module maken wij u wegwijs in het beheren van content in een CMS. Dus, hoe richt u uw website in zodat de bezoeker makkelijk zijn/haar weg kan vinden. Hierbij moet u denken aan het inrichten van een basisstructuur, het thematisch indelen van onderwerpen en navigatie van de webpagina's. Zodra dit goed is ingedeeld kunt u beginnen met het schrijven van uw webteksten.
Professioneel schrijven voor het Web
Tijdens de module `Professioneel schrijven voor het web` kijken we naar wat een website succesvol maakt. Schrijven voor het web is anders dan schrijven voor andere media. We behandelen verschillende leesstrategieën van bezoekers van een website. Vervolgens geven we een aanzet voor het schrijven zelf door naar het doel, de doelgroep en de boodschap van websites te kijken. Hierbij komen effectief en creatief schrijven en het schrijven van verschillende webteksten uitgebreid aan bod en u gaat hiermee daadwerkelijk aan de slag.
Zoekmachinegericht schrijven
Zoekmachines bepalen in grote mate uw bedrijfsresultaat en content draagt in hoge mate bij aan uw ranking in Google. Binnen deze module leert u uw content zo schrijven en structureren dat deze goed scoort in de zoekmachine. We gaan hierbij in op trefwoordgericht schrijven, websitestructuur, het schrijven van advertenties en het opstellen van titels en descriptions.
Meting en externe promotie
Het is belangrijk om erachter te komen of de content op uw website aanslaat bij de doelgroep die uw website bezoekt. Tijdens deze module laten we zien hoe u het succes van uw teksten kunt meten. Met deze kennis kunt u zo goed mogelijk voldoen aan de wensen en behoeften van uw doelgroep. Ook komen verschillende promotiemogelijkheden aan bod die het succes van uw website kunnen bevorderen. Hier moet u denken aan e-mail nieuwsbrieven en zoekmachinegericht schrijven. Ook gaan we dieper in op het doelgericht schrijven van e-mail nieuwsbrieven.