Opleiding: HBO Gedrag in organisaties (Online Zelfstudie)

Wil je begrijpen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen binnen organisaties en hoe je dit gedrag positief kunt beïnvloeden? Met de hbo-opleiding Gedrag in Organisaties ontwikkel je diepgaand inzicht in individueel gedrag en hoe dit samenhangt met prestaties, motivatie en werkgeluk. Je leert groepsdynamiek herkennen en sturen voor betere samenwerking en sterkere teams. Leiderschap en invloed staan centraal, zodat je weet hoe je gedragsverandering aanjaagt en anderen effectief inspireert. Je verdiept je in organisatiecultuur en waarden en ontdekt hoe deze het gedrag binnen teams en afdelingen bepalen. Heldere en empathische communicatie in organisaties is essentieel om verbinding en begrip te creëren, en vormt dan ook een belangrijk onderdeel van de opleiding. Je onderzoekt hoe motivatie werkt en hoe je prestaties stimuleert zonder druk, maar met intrinsieke betrokkenheid. Daarnaast leer je omgaan met verandering en weerstand, zodat je soepel schakelt in dynamische situaties. Thema’s als macht, politiek en ethiek geven je inzicht in de onzichtbare krachten die meespelen in organisaties. Tot slot werk je aan psychologisch welzijn en leer je hoe je een omgeving creëert waarin mensen floreren. Kies voor HBO Gedrag in Organisaties en maak gedrag tot dé sleutel voor ontwikkeling, succes en duurzame groei.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je analyseert individueel gedrag binnen organisaties en begrijpt de invloed hiervan op de werkomgeving.
  • Je herkent en stuurt groepsdynamiek en bevordert effectieve samenwerking.
  • Je past leiderschapsprincipes toe om invloed uit te oefenen en teams te motiveren.
  • Je onderzoekt organisatiecultuur en waarden en gebruikt deze voor duurzame verandering.
  • Je communiceert effectief binnen organisaties, afgestemd op verschillende stakeholders.
  • Je stimuleert motivatie en verbetert prestatie door inzicht in menselijk gedrag.
  • Je begeleidt veranderprocessen en gaat constructief om met weerstand.
  • Je begrijpt macht, politiek en ethiek binnen organisaties en handelt hiernaar.

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Individueel gedrag in organisaties
  • Persoonlijkheidskenmerken en werkgedrag
  • Zelfbeeld, zelfvertrouwen en motivatie
  • Waarneming en beoordelingsprocessen
  • Attitudes en werktevredenheid
  • Emoties en stemmingen op het werk
  • Locus of control en verantwoordelijkheid
  • Drijfveren en behoeftehiërarchieën (o.a. Maslow, Herzberg)
  • Zelfregulatie en timemanagement
  • Invloed van stress en werkdruk
  • Autonomie en eigenaarschap op de werkvloer

Inhoud van Les 2

Groepsdynamiek en samenwerking
  • Fasen van groepsvorming (Tuckman)
  • Rollen in teams (o.a. Belbin)
  • Normen, waarden en groepsdruk
  • Groepsbesluitvorming en consensus
  • Conflicten in teams en oplossingsstrategieën
  • Teamcohesie en vertrouwen
  • Diversiteit en inclusiviteit in teams
  • Informele structuren en subgroepen
  • Communicatiestijlen in groepsverband
  • Effectiviteit van samenwerking meten en verbeteren

Inhoud van Les 3

Leiderschap en invloed
  • Klassieke en moderne leiderschapstheorieën
  • Situationeel leiderschap
  • Transactioneel vs. transformationeel leiderschap
  • Macht en gezag binnen organisaties
  • Invloedstijlen en beïnvloedingsstrategieën
  • Inspireren, motiveren en richting geven
  • Feedback geven en ontvangen
  • Coachend en dienend leiderschap
  • Ethisch leiderschap en moreel kompas
  • Leiderschapsontwikkeling en persoonlijk leiderschap

Inhoud van Les 4

Organisatiecultuur en waarden
  • Definities en niveaus van cultuur (o.a. Schein)
  • Kernwaarden en gedragsnormen
  • Symbolen, rituelen en verhalen in organisaties
  • Typologieën van organisatieculturen
  • Invloed van cultuur op gedrag en prestaties
  • Interculturele communicatie en diversiteit
  • Cultuurdiagnose en -analyse
  • Verandering van cultuur (cultuurinterventies)
  • Cultuur en identiteit van de organisatie
  • Subculturen en weerstand tegen cultuurverandering

Inhoud van Les 5

Communicatie in organisaties
  • Communicatiemodellen en -theorieën
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Interpersoonlijke communicatie
  • Organisatiebrede communicatiekanalen
  • Communicatie in hiërarchieën
  • Digitale communicatie en hybrid werken
  • Communicatieproblemen en misverstanden
  • Feedbackcultuur bevorderen
  • Actief luisteren en empathisch reageren
  • Storytelling en overtuigingskracht

Inhoud van Les 6

Motivatie en prestatie
  • Intrinsieke en extrinsieke motivatie
  • Doelstellingen en prestatieverwachtingen
  • Beloningssystemen en incentives
  • Motivatiemodellen (o.a. Vroom, Deci & Ryan)
  • Flow en betrokkenheid op de werkvloer
  • Prestatiebeoordeling en motivatie
  • Werkomstandigheden en motivatie
  • Motivatie bij remote en hybride werken
  • Invloed van leidinggevenden op motivatie
  • Autonomie, competentie en verbondenheid

Inhoud van Les 7

Verandering en weerstand
  • Soorten organisatieverandering
  • Veranderstrategieën (o.a. Kotter, Lewin)
  • Weerstand herkennen en analyseren
  • Psychologische reacties op verandering
  • Communicatie tijdens verandering
  • Veranderbereidheid stimuleren
  • Rol van leiders en change agents
  • Medewerkers betrekken bij verandering
  • Evalueren van verandertrajecten
  • Gedrag als sleutel tot succesvolle verandering

Inhoud van Les 8

Macht, politiek en ethiek in organisaties
  • Bronnen van macht binnen organisaties
  • Machtsrelaties en beïnvloedingstechnieken
  • Organisatiepolitiek en interne belangen
  • Integriteit en ethisch gedrag op de werkvloer
  • Omgaan met dilemma’s en grensoverschrijdend gedrag
  • Transparantie en verantwoordelijk gedrag
  • Conflicterende belangen en besluitvorming
  • Vertrouwen en psychologische veiligheid
  • Klokkenluiders en meldstructuren
  • Cultuur van ethisch leiderschap ontwikkelen

Inhoud van Les 9

Psychologisch welzijn en werkgeluk
  • Werkstress en burn-out herkennen
  • Bevlogenheid en betrokkenheid stimuleren
  • Werk-privébalans en vitaliteit
  • Mindfulness en mentale weerbaarheid
  • Psychologische veiligheid creëren
  • Positieve organisatiepsychologie
  • Het belang van erkenning en waardering
  • Preventiebeleid en welzijnsinterventies
  • Veerkracht bij veranderingen
  • Werkgeluk als HR-thema

Inhoud van Les 10

Organisatieontwikkeling en gedragsverandering
  • Analyse van organisatievraagstukken
  • Systemisch denken en kijken
  • Gedragsinterventies ontwerpen en implementeren
  • Organisatieadvies en gedragsanalyse
  • Toepassing van nudging en gedragspsychologie
  • Gebruik van HR-analytics voor gedragsinzichten
  • Lerende organisaties en continue verbetering
  • Veranderkundige modellen toepassen
  • Reflectie op organisatiecultuur en gedragingen
  • Evaluatie van gedragseffecten op organisatieniveau

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling