Opleiding: HBO Huisvestingsmanagement (Online Zelfstudie)
Wil jij huisvestingsprocessen effectief managen en zorgen voor een optimale werkomgeving? Met de opleiding HBO Huisvestingsmanagement ontwikkel je een stevige basis in de kernprincipes van huisvestingsmanagement en krijg je inzicht in de vastgoedmarkt en het beleid dat hierop van invloed is. Je leert hoe je huisvestingsplanning strategisch inzet om ruimtes efficiënt te benutten en toekomstbestendig te maken. Facility management en dienstverlening staan centraal om het dagelijks gebruik van gebouwen soepel te laten verlopen en gebruikers tevreden te houden. Juridische aspecten van huisvesting zorgen dat je met kennis van regelgeving en contracten problemen voorkomt en adequaat handelt. Technische kennis over gebouwen maakt het mogelijk om onderhoud, duurzaamheid en veiligheid te waarborgen. Financieel management helpt je bij het bewaken van budgetten en het maken van rendabele investeringsbeslissingen. Je ontwikkelt projectmanagementvaardigheden om huisvestingsprojecten succesvol te realiseren van initiatie tot oplevering. Daarnaast leer je gebruikersondersteuning te bieden en de tevredenheid van medewerkers en huurders te verhogen. Tot slot krijg je inzicht in innovatie en trends binnen huisvesting, zodat je altijd up-to-date bent en vooruitloopt. Kies voor HBO Huisvestingsmanagement en word een onmisbare professional die zorgt voor functionele, duurzame en toekomstgerichte huisvestingsoplossingen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je past de basisprincipes van huisvestingsmanagement toe in diverse organisatiecontexten
- Je analyseert de vastgoedmarkt en ontwikkelt passend huisvestingsbeleid
- Je stelt huisvestingsplannen op die bijdragen aan strategische organisatiedoelen
- Je organiseert facility management en dienstverlening met focus op efficiëntie en kwaliteit
- Je houdt rekening met juridische aspecten bij huisvestingskeuzes en contractbeheer
- Je beoordeelt technische aspecten van gebouwen om functionaliteit en duurzaamheid te waarborgen
- Je beheert financiële middelen binnen huisvestingsprojecten en voert kostenanalyses uit
- Je past projectmanagement toe, ondersteunt gebruikers en speelt in op trends en innovaties in huisvesting
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van huisvestingsmanagement- Definitie en scope van huisvestingsmanagement
- Rol van huisvesting binnen organisaties
- Verschil tussen vastgoedmanagement en huisvestingsmanagement
- Organisatie van huisvestingsafdelingen
- Wet- en regelgeving relevante voor huisvesting
- Beleid en strategie in huisvesting
- Stakeholders en hun belangen
- Kostenbewustzijn en budgettering
- Risicomanagement in huisvesting
- Kernprocessen en taken
- Risicomanagement in huisvesting
- Kostenbewustzijn en budgettering
- Stakeholders en hun belangen
- Beleid en strategie in huisvesting
- Wet- en regelgeving relevante voor huisvesting
- Organisatie van huisvestingsafdelingen
- Verschil tussen vastgoedmanagement en huisvestingsmanagement
- Rol van huisvesting binnen organisaties
Inhoud van Les 2
Vastgoedmarkt en -beleid- Overzicht van de vastgoedmarkt
- Aanbod en vraag van commercieel vastgoed
- Invloed van economische factoren
- Rol van beleggers en ontwikkelaars
- Beleidskaders en regelgeving
- Marktanalyse en trends
- Vastgoedwaardering en taxatie
- Investeringscriteria en rendement
- Contractuele aspecten van vastgoed
- Impact van locatie en bereikbaarheid
- Contractuele aspecten van vastgoed
- Investeringscriteria en rendement
- Vastgoedwaardering en taxatie
- Marktanalyse en trends
- Beleidskaders en regelgeving
- Rol van beleggers en ontwikkelaars
- Invloed van economische factoren
- Aanbod en vraag van commercieel vastgoed
Inhoud van Les 3
Huisvestingsplanning- Analyse van huisvestingsbehoefte
- Functie- en ruimteprogramma’s opstellen
- Scenarioanalyse en toekomstvisie
- Opstellen van een huisvestingsplan
- Integratie met organisatieontwikkeling
- Ruimtelijke ordening en inrichting
- Fasering en timing van projecten
- Betrekken van gebruikers bij planning
- Kostenramingen en begrotingen
- Monitoring en bijsturing van plannen
- Kostenramingen en begrotingen
- Betrekken van gebruikers bij planning
- Fasering en timing van projecten
- Ruimtelijke ordening en inrichting
- Integratie met organisatieontwikkeling
- Opstellen van een huisvestingsplan
- Scenarioanalyse en toekomstvisie
- Functie- en ruimteprogramma’s opstellen
Inhoud van Les 4
Facility management en dienstverlening- Definitie van facility management
- Relatie tussen huisvesting en facilitaire diensten
- Contractmanagement van dienstverleners
- Onderhoud en technische installaties
- Veiligheid en gezondheid in gebouwen
- Gebruikersondersteuning en serviceconcepten
- Logistiek en schoonmaakmanagement
- Beheer van gemeenschappelijke ruimtes
- Kosten en kwaliteit afwegen
- Rapportage en evaluatie van facilitaire prestaties
- Kosten en kwaliteit afwegen
- Beheer van gemeenschappelijke ruimtes
- Logistiek en schoonmaakmanagement
- Gebruikersondersteuning en serviceconcepten
- Veiligheid en gezondheid in gebouwen
- Onderhoud en technische installaties
- Contractmanagement van dienstverleners
- Relatie tussen huisvesting en facilitaire diensten
Inhoud van Les 5
Juridische aspecten van huisvesting- Huurovereenkomsten en bepalingen
- Koop- en verkoopprocessen van vastgoed
- Bouwrecht en vergunningen
- Aansprakelijkheid en verzekeringen
- Contractuele verplichtingen en sancties
- Wet- en regelgeving rondom veiligheid
- Geschiloplossing en mediation
- Milieuwetgeving relevant voor gebouwen
- Eigendomsrechten en zakelijk recht
- Privacy en databeveiliging in gebouwen
- Eigendomsrechten en zakelijk recht
- Milieuwetgeving relevant voor gebouwen
- Geschiloplossing en mediation
- Wet- en regelgeving rondom veiligheid
- Contractuele verplichtingen en sancties
- Aansprakelijkheid en verzekeringen
- Bouwrecht en vergunningen
- Koop- en verkoopprocessen van vastgoed
Inhoud van Les 6
Technische aspecten van gebouwen- Bouwtechnische basiskennis
- Installaties en systemen in gebouwen
- Energievoorziening en klimaatsystemen
- Onderhoudsplanning en lifecycle management
- Gebouwbeveiliging en brandpreventie
- Renovatie en verbouwingsprocessen
- Materialen en duurzaamheid buiten scope
- Technische inspecties en audits
- Innovaties in bouwtechniek
- Technische documentatie en tekeningen
- Innovaties in bouwtechniek
- Technische inspecties en audits
- Materialen en duurzaamheid buiten scope
- Renovatie en verbouwingsprocessen
- Gebouwbeveiliging en brandpreventie
- Onderhoudsplanning en lifecycle management
- Energievoorziening en klimaatsystemen
- Installaties en systemen in gebouwen
Inhoud van Les 7
Financieel management in huisvesting- Opstellen en bewaken van budgetten
- Kostenanalyse en kostenbeheersing
- Financiële rapportages en KPI’s
- Investeringen en financiële planning
- Huurprijzen en waardebepaling
- Verhuur en verhuuradministratie
- Beheer van eigendomsportefeuilles
- Kostenallocatie binnen organisaties
- Risicomanagement en verzekeringen
- Auditing en interne controle
- Risicomanagement en verzekeringen
- Kostenallocatie binnen organisaties
- Beheer van eigendomsportefeuilles
- Verhuur en verhuuradministratie
- Huurprijzen en waardebepaling
- Investeringen en financiële planning
- Financiële rapportages en KPI’s
- Kostenanalyse en kostenbeheersing
Inhoud van Les 8
Projectmanagement bij huisvesting- Projectinitiatie en opdrachtdefinitie
- Plannen en organiseren van projecten
- Stakeholdermanagement in projecten
- Risico- en kwaliteitsmanagement
- Kosten- en tijdsbeheer
- Communicatie binnen projectteams
- Inkoop en contractering van leveranciers
- Monitoring en rapportage voortgang
- Oplevering en evaluatie van projecten
- Leiderschap en besluitvorming
- Oplevering en evaluatie van projecten
- Monitoring en rapportage voortgang
- Inkoop en contractering van leveranciers
- Communicatie binnen projectteams
- Kosten- en tijdsbeheer
- Risico- en kwaliteitsmanagement
- Stakeholdermanagement in projecten
- Plannen en organiseren van projecten
Inhoud van Les 9
Gebruikersondersteuning en tevredenheid- Inventariseren van gebruikerswensen
- Communicatie met gebruikersgroepen
- Klachten- en feedbackmanagement
- Ruimtegebruik en flexibiliteit
- Ondersteunen van werkprocessen door huisvesting
- Psychosociale aspecten van werken in gebouwen
- Monitoring van gebruikerstevredenheid
- Organiseren van gebruikersbijeenkomsten
- Advies en begeleiding bij veranderingen
- Rapportage aan management
- Advies en begeleiding bij veranderingen
- Organiseren van gebruikersbijeenkomsten
- Monitoring van gebruikerstevredenheid
- Psychosociale aspecten van werken in gebouwen
- Ondersteunen van werkprocessen door huisvesting
- Ruimtegebruik en flexibiliteit
- Klachten- en feedbackmanagement
- Communicatie met gebruikersgroepen
Inhoud van Les 10
Innovatie en trends in huisvesting- Digitale technologieën in huisvesting
- Smart buildings en automatisering
- Nieuwe vormen van werken en huisvesten
- Flexibele en modulair bouwen
- Integratie van IT en huisvesting
- Big data en analyse voor ruimtebeheer
- Virtual reality voor ontwerp en communicatie
- Effecten van globalisering op huisvesting
- Vernieuwing van onderhoudsmethoden
- Toekomstscenario’s en visieontwikkeling
- Vernieuwing van onderhoudsmethoden
- Effecten van globalisering op huisvesting
- Virtual reality voor ontwerp en communicatie
- Big data en analyse voor ruimtebeheer
- Integratie van IT en huisvesting
- Flexibele en modulair bouwen
- Nieuwe vormen van werken en huisvesten
- Smart buildings en automatisering
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!