Opleiding: Supervisiekunde en Erkend coach: gecombineerde opleiding
Leer in slechts 1 jaar hoe je medewerkers professioneel begeleidt als coach en supervisor.]]>We kunnen er niet om heen, de samenleving vraagt continu van ons om met veranderingen om te gaan. Concrete voorbeelden van veranderingen in de praktijk zijn nieuwe vormen van samenwerken (bijvoorbeeld tussen verschillende organisaties), besluitvorming in complexe situaties, het bedenken en implementeren van nieuwe methodieken (bijvoorbeeld een behandelplan of werkwijze intern) of adhoc een andere aanpak van de dagelijkse praktijk.
Dit doet een beroep op het lerend vermogen van medewerkers die hierbij betrokken zijn. Als professioneel begeleider help jij het lerend vermogen van deze medewerkers te ontwikkelen. Je helpt mensen bij het behalen van professionele en persoonlijke doelen. Deze doelen zijn bijvoorbeeld gericht op het ontwikkelen van zelfsturing, communicatie, besluitvaardigheid of delegeren. Je begeleidt mensen om hun huidige werkervaringen om te zetten naar effectiever handelen.
Met deze eenjarige post-hbo opleiding Supervisiekunde en Erkend coach professionaliseer jij jouw rol als begeleider en verdiep je jouw begeleidingsrepertoire.
De gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach bestaat uit onderstaande onderdelen:
• Basisrepertoire van de professioneel begeleider (MDS 1)
• Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)
• Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)
• Leersupervisie en supervisie over coaching
De gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach bestaat uit onderstaande onderdelen:
• Basisrepertoire van de professioneel begeleider (MDS 1)
• Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)
• Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)
• Leersupervisie en supervisie over coaching
Basisrepertoire van de supervisor (MDS 1)
Omvang: 16 dagdelen
In MDS 1 staat het basisrepertoire van de professioneel begeleider centraal: van contractering – midden evaluatie – tot afronding. Tijdens de module komen de volgende onderwerpen aan bod:
• contact maken en vraagverheldering
• hoe vindt contractering plaats (‘wat gaan we samen doen’)?
• hoe breng ik fasering aan?
• hoe stimuleer ik reflectie?
• hoe begeleid ik ervaringsleren?
• welke communicatie- en gesprekstechnieken pas ik toe?
• hoe ondersteun ik dit met passende werkvormen?
• welke begeleidingsvormen zijn er?
• solution focus benadering
• zelfsturing
• evaluatie en afronding
• alle basisconcepten die nodig zijn om te kunnen expliciteren en verantwoorden wat je als supervisor doet, komen aan de orde. Het competentieprofiel van de supervisor is daarbij richtinggevend.
Toetsing
MDS 1 wordt afgerond met een procesbeschrijving en reflectie op één afzonderlijk zelf uitgevoerd begeleidingsgesprek. De deelnemer beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen in dit gesprek. Het gaat om beschrijving van het concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop met behulp van vaktheorie.
Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MDS 2)
Omvang: 16 dagdelen
In MDS 2 ga je je eigen begeleidingsstijl verder ontwikkelen en expliciteren en geef je vorm aan je verdere professionele ontwikkeling als professioneel begeleider.
Er vindt uitbreiding en verdieping plaats op onderwerpen uit MDS 1. Er wordt aandacht besteed aan resultaatgerichtheid en contextsensitiviteit. Je ontwikkelt oog voor het aspect van diversiteit. Je leert omgaan met verschillende spanningsvelden. Ook breidt je jouw begeleidingsrepertoire uit met diverse methoden en technieken, b.v. solution focus en provocatief begeleiden.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
• diversiteit onderkennen en benutten
• uitbreiden werkvormen
• omgaan met spanningsvelden
• context verdiepen: diverse factoren betrekken;
• context gebruiken als leeromgeving
• krachtige leeromgeving bewerkstelligen
• zelfsturing op proces en leren
• groepsdynamiek
• eigen stijl expliciteren en onderbouwen
• intervisie
• werken met beroepscodes
• ontwikkelingen vakgebied
• verder professionele ontwikkeling vormgeven
Toetsing MDS 2
MDS 2 wordt afgerond met een procesbeschrijving van een zelf uitgevoerde reeks van begeleidingsgesprekken. Je beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen binnen het proces van deze reeks gesprekken. Het gaat om beschrijving van jouw concrete handelen als supervisor en een vakinhoudelijke reflectie daarop, aan de hand van alle aspecten van het competentieprofiel.
Verdieping begeleidingsrepertoire voor de supervisor (MDS 3)
Omvang: 16 dagdelen
In MDS 3 staat de verdieping in het begeleidingsrepertoire van supervisie centraal. Daarbij komen een aantal aspecten van de ‘grondhouding’ van een supervisor aan de orde en vooral de manier waarop die aspecten van het vak van supervisor door iedere deelnemer persoonlijk worden vormgegeven. De eigen bewuste en onbewuste sturings-principes in het begeleiden worden geëxpliciteerd. Aandacht krijgt o.a. relationele fenomenen als afstand en nabijheid. Verbaal en non-verbaal, waarden en normen. Omgaan met diversiteit en socialisatie zijn thema’s. Specifiek onderdeel is ook het focussen als manier van systematisch aandacht schenken aan lichamelijke gewaarwording als bron van betekenisgeving en die te kunnen benutten in het begeleiden.
De volgende onderdelen komen aan de orde:
• grondhouding focussen
• relationele aspecten van supervisie
• werkvormen in supervisie
• omgaan met schriftelijke reflectie
• waarden, normen en ethisch handelen
• groepssupervisie
• werken met beroepsprofiel
• stromingen in supervisie
• organiserende principes
• intervisie
• onderzoeksvaardigheden
• ontwikkelingen vakgebied
• contexten van supervisie: organisatie- en beleidsvraagstukken rond supervisie
• supervisie en andere begeleidingsvormen
Toetsing MDS 3
MDS 3 wordt afgesloten met een werkstuk, dat voldoet aan de normen die de LVSC daaraan stelt: een thema uit de supervisiekunde verbinden aan eigen praktijk als supervisor-in-opleiding. Het paper gaat over een relevant thema op het domein van supervisiekunde, waarin de deelnemer zijn/haar eigen supervisiepraktijk en theorie supervisiekunde met elkaar verbindt, inclusief een zelfbeoordeling als supervisor in opleiding, aan de hand van de competentie-aspecten van een supervisor.
Leersupervisie en supervisie over coaching
In deze opleiding geef je minimaal 20 uur coaching in de praktijk en geef je minimaal twee - als supervisor-in-opleiding (sio) zelf te geven – reeksen supervisie, elk van minimaal 12 tot liefst 15 bijeenkomsten.
Deze leerpraktijken moeten bij de aanvang van de opleiding door de deelnemer bij de opleiders ter goedkeuring worden voorgelegd en dienen rond de aanvang van de opleiding te starten. Van de deelnemer wordt verwacht dat hij/zij zelf zorg draagt voor het organiseren van de eigen leerpraktijk.
Over deze leerpraktijk krijg je 15 bijeenkomsten supervisie. Deze supervisie wordt gegeven door LVSC geregistreerde leersupervisoren. Supervisie vindt groepsgewijs plaats (in groepjes van maximaal drie) en dit biedt je de gelegenheid tot intensieve reflectie op het eigen functioneren en ontwikkelen in de rol van professioneel begeleider. In de supervisie staat de vraag ‘hoe doe ik het?' centraal. Dit wordt aangevuld met twee bijeenkomsten intervisie met je eigen groepje.
Na afronding van de gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach kun je jezelf registreren als coach bij de LVSC. Indien je ook een tweede reeks leersupervisie hebt gevolgd, kun je jezelf ook registreren als supervisor bij de LVSC. Dat maakt dit een unieke opleiding om in éen jaar twee uitstroomprofielen te volgen.
Na afronding van de gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach kun je jezelf registreren als coach bij de LVSC. Indien je ook een tweede reeks leersupervisie hebt gevolgd, kun je jezelf ook registreren als supervisor bij de LVSC. Dat maakt dit een unieke opleiding om in éen jaar twee uitstroomprofielen te volgen.
Na afloop van de opleiding:
• kun je samenwerking met supervisant(en) en/of coachees op een productieve wijze vormgeven;
• kun je omgaan met diversiteit van supervisanten en coachees;
• kun je faseren;
• kun je een krachtige leeromgeving scheppen;
• kun je de inbreng van een supervisant of coachee tot een vraag ontwikkelen en houden en de begrensdheid daarvan ook bewaken;
• kun je werkcontext, begeleidingscontext en andere relevante contexten hanteren;
• kun je het eigen handelen als professioneel begeleider expliciteren en verantwoorden;
• kun je zelfstandig de eigen professionele ontwikkeling als professioneel begeleider vormgeven;
• kun je op een resultaatgerichte manier aansluiten bij de vraagstelling van de gecoachte of supervisant;
• kun je organisatiesensitief handelen en onderwerpen op de agenda van een organisatie zetten die eerder onbekend of onbenoemd waren.
Waardepapier
Bij succesvolle afronding ontvang je een post-hbo diploma van Inholland Academy.
De gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach is bedoeld voor:
• begeleiders van individuen en/of teams binnen bedrijfsleven, zorg, welzijn, onderwijs of overheid
• zelfstandig gevestigde begeleiders, zoals trainers, adviseurs, pastoraal medewerkers, geestelijk verzorgers en (verpleeghuis)artsen.
De gecombineerde opleiding Supervisiekunde en Erkend coach is bedoeld voor:
• begeleiders van individuen en/of teams binnen bedrijfsleven, zorg, welzijn, onderwijs of overheid
• zelfstandig gevestigde begeleiders, zoals trainers, adviseurs, pastoraal medewerkers, geestelijk verzorgers en (verpleeghuis)artsen.
Je beschikt over:
• een voltooide beroepsopleiding op hbo-bachelor of wo-niveau
• minstens vier jaar werkervaring (minimaal twee dagen per week) als professional, aantoonbaar door arbeidscontracten
• tenminste tien afgeronde bijeenkomsten (voor)supervisie over de uitvoerende beroepspraktijk door een LVSC-geregistreerde supervisor, minder dan zes jaar voor de start van de opleiding
Daarnaast moet je vanaf het begin van de opleiding supervisie gaan geven. Je bent zelf verantwoordelijk voor het organiseren van een leerpraktijk. Deze praktijk moet de docent goedkeuren. In een (telefonisch) entreegesprek bespreken we wederzijdse verwachtingen en bepalen we of je voldoet aan de toelatingscriteria.
Ook kun je tijdens dit gesprek al je vragen stellen.
