Opleiding: Snelheid, Schade en Schuld
Accreditatie / PE punten
- IEA (in aanvraag)
- NIVRE (in aanvraag)
- NOvA 5.00 punten
Nieuwe inzichten en methodes vanuit de verkeersongevallenanalyse en juridische kaders.
In het verkeer doen zich dagelijks vele gevaarlijke situaties voor. En ook al is het (weg)verkeer in de loop der jaren onmiskenbaar veiliger geworden, er zijn nog te veel onveilige situaties met (ernstige) verkeersongevallen tot gevolg. De laatste tien jaar zien we een stijgende trend lijn van verkeersdode en zwaargewonden, de kosten van verkeersongevallen worden geschat op jaarlijks 33 miljard.
Twee derde van het aantal ernstig gewonden zijn fietsers en ouderen zijn sterk oververtegenwoordigd onder de verkeersslachtoffers. Bij verzekeraars worden jaarlijks méér dan 50.000 claims ingediend waarbij sprake is van letselschade.
In uw praktijk, zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk, spelen verkeersongevallenanalyses een grote rol bij de beoordeling van de aansprakelijkheid en de schuldvraag. Dit congres biedt een unieke gelegenheid om u bij te praten over de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken en reconstructies van verkeersongevallen. Waar moet u bijvoorbeeld op letten bij rapportages over technisch onderzoek naar bijvoorbeeld de snelheid van een voertuig? Welke informatie kunnen we tegenwoordig halen uit voertuigdata? En welke impact heeft een ongeval op een menselijk lichaam en hoe wordt dat ‘berekend’? Na afloop bent u beter in staat om rapportages te begrijpen, te beoordelen en de juiste kritische vragen te stellen.
Het congres dit jaar staat in het teken van Snelheid. Een te hoge snelheid is vaak de belangrijkste oorzaak van een ongeval. De ernst van de letsels die slachtoffers oplopen en de omvang van schades is sterk afhankelijk van de snelheid waarmee een ongeval heeft plaatsgevonden.
De volgende onderwerpen komen tijdens dit congres aan de orde met o.a.:
- Nieuwe artikel 5a Wegenverkeerswet WVW
- Letselbiomechanica: impact op het lichaam van een crash
- Voertuigveiligheidsinnovaties
- Kracht van video-analyse
- Causaliteit van schades en letsels
- Forensisch voertuigonderzoek
- Voertuigdata dankzij “Event Data Recorder”
- Fatbike ongevallen: Letselrisico van kwetsbare verkeersdeelnemers
- Actuele jurisprudentie verkeersaansprakelijkheid
- EuroNCAP: hoe veilig zijn onze auto’s
Het congres wordt georganiseerd in samenwerking mat EVU-Nederland. EVU Nederland is de Nederlandse sectie van de EVU: de Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en Ongevallenanalyse. De leden van EVU Nederland zijn professionals actief in het vakgebied. Als specialist of docent bij de politie of als deskundige bij een (particulier) onderzoeksbureau. Ze verzamelen gegevens op de plaats van het ongeval of gaan op grond van die gegevens na wat er gebeurd kan zijn. Resultaten worden vooral gebruikt bij de (juridische) afhandeling van het verkeersongevallen zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk.
Programma
vrijdag 23 mei 2025
09:00 - 09:45Ontvangst, registratie en koffie/thee
09:45 - 10:00
Opening en welkom door voorzitter EVU-Nederland (Aart Spek)
Introductie dagvoorzitter
Spreker mr. Nils Jonker 10:00 - 10:30Het nieuwe artikel 5a WVW en de impact op verkeersongevallenonderzoek
- Wanneer is sprake van opzettelijk en in ernstige mate overtreden van de verkeersregels?
- Om welke verkeersregels gaat het dan precies?
- Wat moet er meer of anders onderzocht worden om voldoende bewijs te verzamelen?
Letselrisico's en botssnelheden: nieuwe inzichten uit de letselbiomechanica
Over krachtsinwerking op het menselijk lichaam en letselrisico als belangrijk bewijs in uw zaak.
- Letselrisico’s per vervoerswijze
- Whiplash risico en Delta-v
- Hersenletsel en helmeffectiviteit
- Letsels en fraude
- Casestudie
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
11:10 - 11:40
Pauze
11:40 - 12:10
Voertuigdata als bewijslast in verzekeringsrecht
- Fraude
- Onware opgave van omstandigheden
- Roekeloos rijgedrag
- Event Data Recorder (EDR)
Causaliteit en Vermijdbaarheid: Snelheid als kritische factor
“Ja, ik heb te hard gereden. Maar bij 50 km/u was het net zo goed gebeurd.” Wat maakt “vermijdbaarheid” zo ingewikkeld en kan het simpeler?
- De wat als-benadering: het “normatief scenario” versus de werkelijkheid
- Remmen of doorrijden?
- Is een vermijdbaarheidsanalyse eigenlijk wel nodig?
- De statistische benadering: alles op een hoop
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
12:45 - 14:00
Lunch en Proef buiten ADAS (Advanced driver-assistance systeem)
(auto tegen dummy)
o.l.v. Jan Nieuwelink (Docent forensische opsporing, Politieacademie)
Forensisch voertuigonderzoek en ADAS (Advanced driver Assistance Systems)
(ADAS-) technologie moet de bestuurder ondersteunen voor meer verkeersveiligheid.
Maar, soms worden we bij het forensisch onderzoek verrast met grote gevolgen voor het onderzoeksresultaat.
Fatbike ongevallen met voetgangers
Invloed van botssnelheid en gewicht op het letselrisico van kwetsbare verkeersdeelnemers
- Crashsimulatie
- Fatbike casestudie
- Letselrisico kwetsbare verkeersdeelnemers
Snelheid ontleed: De kracht van video-analyse
- Voorwaarden aan videobeelden
- 3D-reconstructie
- Snelheidbepaling
- Videobeelden validatie
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
15:30 - 16:00
Pauze
16:00 - 16:30
Uitdagingen Verkeersaansprakelijkheid anno 2025
Het verkeer is in beweging, net als het verkeersrecht. ‘Nieuwe’ elektrische voertuigen, zoals e-steps en e-bikes stellen het aansprakelijkheidsrecht voor uitdagingen. De Wegenverkeerswet dateert van 1994 en is sindsdien talloze keren aangepast. Maar hoe houdbaar is dat nog in het huidige verkeersbeeld? De Fatbike zet die discussie op scherp. Moeten daarvoor aparte (verkeers)regels komen? En wat zijn dan de consequenties voor het aansprakelijkheidsrecht?
In zijn bijdrage bespreekt Nils Jonker de juridische uitdagingen van het verkeersaansprakelijkheidsrecht anno 2025. Van Fatbike-discussie tot een Haage step die het systeem op scherp zet.
Van snelheid tot veiligheid: een blik op EuroNCAP en voertuigveiligheidsinnovaties
Spreker ir. Richard Schram 17:00
Terugkoppeling en afsluiting door de dagvoorzitter
Napraten tijdens de borrel
Spreker mr. Nils JonkerSprekers
- ir. Aart Spek
Forensisch Onderzoeker
Nederlands Forensisch Instituut - Jan Nieuwelink
Docent forensische opsporing verkeer
Politieacademie - em. prof. dr. ir. Jac Wismans
Safeteq - Willem Baan Hofman
Verkeersongevallenanalist
Baan Hofman Ongevallenanalyse - mr. Nils Jonker
Advocaat
Advocatenkantoor Zuiver Recht - ing. Joos Spätjens
P-CVD B.V. (Post-Crash Voertuig Diagnose) - ir. Frank Schoenmakers
- ir. Richard Schram
Technical Director
Euro NCAP - mr. Achilles Damen
Landelijk verkeersofficier en plv. voorzitter CFT
Parket CVOM
Bestemd voor
