Opleiding: Ontwerpen van digitale leerinhouden met AI
Ontwerp e-learning modules adhv een flexibele methodologie, met de hulp van AI
Creëer didactische video's, quizzen, screencasts of interactieve e-learningmodules met behulp van de meest geschikte tools voor jouw organisatie en technologische omgeving. Deze cursus leert je digitale leermaterialen te ontwikkelen via een efficiënte methodologie, wat leidt tot een hogere ROI, beter begrip en tijdsbesparing voor de lerenden. Om efficiënter te ontwerpen en te ontwikkelen, maken we hierbij ook gebruik van AI-technologieën.
Digitale leerinhouding: een situering
Digitale leermaterialen zijn essentieel in de moderne leeromgeving. Ze bieden flexibiliteit in tijd en plaats, waardoor leren op elk moment en overal mogelijk wordt. Door interactieve elementen toe te voegen, verhogen digitale leermaterialen de betrokkenheid en motivatie van de lerenden. Ze maken gepersonaliseerd leren mogelijk, waarbij inhoud kan worden aangepast aan de individuele behoeften en tempo van de student. Bovendien zorgen ze voor consistentie in de geleverde informatie en kunnen ze eenvoudig worden bijgewerkt met de meest recente gegevens en inzichten. Door middel van goed ontworpen digitale leermaterialen kunnen organisaties niet alleen hun strategische doelen beter bereiken, maar ook tijd en middelen besparen.
Doelgroep
De opleiding Ontwerpen van digitale leerinhouden met AI is iets voor jou omdat je bijvoorbeeld:
- gevraagd bent om opleidingen te ondersteunen met digitale leermodules om asynchroon leren mogelijk te maken.
- een efficiënte methodologie zoekt om je training om te vormen naar een digitale omgeving (ongeacht met welke digitale leeromgeving of e-tools je werkt).
- de efficiëntie en impact van leer- en verandertrajecten wil verhogen via ondersteunende digitale leermaterialen.
We denken bijvoorbeeld aan L&D professionals, trainers, coaches, experts en iedereen die digitale leerinhouden wil ontwerpen en ontwikkelen.
Voorkennis
- Vlot kunnen werken met een PC: enkele basisvaardigheden op het gebied van professionele IT beheersen.
- Basiskennis van het gebruik van PowerPoint of de authoring tools die binnen jouw organisatie worden gebruikt.
Wat leer je in de opleiding?
- Na het volgen van deze training ben je in staat zelf digitale leerinhouden te ontwerpen volgens enkele belangrijke didactische principes en een gestandaardiseerde aanpak.
- Je leert hoe je digitaal leermateriaal didactisch en professioneel kunt ontwerpen op basis van de authoringtools waarover je beschikt (bijvoorbeeld: PowerPoint, Flowsparks, Captivate, Articulate Rise, enzovoort).
- Je doorloopt de verschillende stadia om een digitale leermodule op te bouwen: intake, analyse, scenario, script, productie, publicatie, levering en opvolging.
- Je kunt een e-learningmodule evalueren en verbetervoorstellen doen op basis van vaste kwaliteitscriteria.
- Je bouwt vertrouwen op in het ontwerpen en ontwikkelen van digitaal leermateriaal.
- Tenslotte leer je ook heel wat van andere deelnemers door het uitwisselen van ervaringen.
Wat leer je niet in de training?
- Deze training focust op het ontwerpen van digitaal leermateriaal ter ondersteuning van blended leertrajecten of omgevingen. Ze focust echter niet op het blended leren zelf.
- Je leert geen basis IT-vaardigheden; we gaan ervan uit dat je die al onder de knie hebt.
- Je leert ook niet werken met een specifieke tool. Je leert wel de diversiteit van het aanbod aan tools kennen.
Programma
Voorbereiding
- Inschrijven op het nieuwe elektronische leerportaal van HRD Academy
- Intake: in kaart brengen van de verwachtingen en de context van de deelnemers
Sessie 1: Digitale leermaterialen
- Welke vormen bestaan er?
- Wat heb je nodig?
- Hoe begin je eraan?
- Intake & analyse
Sessie 2: Storyboard
- Herbruikbare leerobjecten
- Storyboard tabel
- Didactische principes
Sessie 3: Script
- Uitwerken van inhoudelijke elementen (beeld, video, tekst, voice-over, animatie, interactie, …)
- Hoe kan AI het ontwerp en de ontwikkeling ondersteunen?
Sessie 4: Produktie en levering
- In welk formaat produceren?
- Via welke weg leveren?
- Hoe gebruiken?
- Hoe opvolgen?
Didactische aanpak
- Deze vaardigheidstraining bestaat uit een mix van online leervormen waaronder korte presentaties, hands-on oefeningen en intervisiemomenten.
- Vooraf is er een schriftelijke intake. De concrete inhoud van het programma wordt, zo goed mogelijk, hierop afgestemd. Elke training is telkens anders. We volgen een duidelijke richting maar geen vast pad.
- De training wordt gespreid over 4 online sessies van ongeveer 2,5u met enkele leeractiviteiten voor en na.
- De online bijeenkomsten (synchroon) zijn gericht op toepassing en uitwisseling. Je werkt aan een eigen case met veel ruimte voor feedback en leren van elkaar.
- Asynchrone ondersteuning (op eigen tempo) wordt aangeboden via de online leeromgeving van HRD Academy. Hier kan je modellen, presentaties, video’s, voorbeelden, opdrachten en bijkomende informatie raadplegen.
- De open training wordt online georganiseerd via Zoom. In-company trainingen kunnen online worden gehouden via MS Teams.
- Maximum aantal deelnemers: 8.
