Opleiding: Maken volkshuisvestingsprogramma
- Specifiek voor beleidsadviseurs wonen, sociaal domein, ruimte
- In één dag alles wat nodig is om een volkshuisvestingsprogramma op te stellen
- Hoe kom je gezamenlijk tot een afgewogen volkshuisvestingsprogramma?
- Met welke partijen ga je dit vormgeven? Ook de zorgkant meenemen.
- Adviezen voor de uitoefening van je vak als beleidsadviseur
- Na afloop de bouwstenen om zelf aan de slag te gaan met een volkshuisvestingsprogramma
Inhoud
Inleiding
Decennia is de volkshuisvesting beetje bij beetje het domein van de markt geworden. De rol van de overheid werd gemarginaliseerd. Dieptepunt was de invoering van de verhuurderheffing. Het Rijk neemt radicaal afscheid van deze periode. De woningnood is groot. De betaalbaarheid staat voor veel groepen onder druk. De overheid kan niet langer aan de zijlijn staan.
Met zijn Nationale Woon- en Bouwagenda kondigde minister De Jonge deze omslag al aan. De Wet versterking regie volkshuisvesting (WVRV) moet dit juridisch borgen, waarbij de huisvesting van de doelgroepen in de sociale huur, de ouderen en aandachtsgroepen voorop het netvlies staan. De WVRV leidt tot wijzigingen in de Omgevingswet, Huisvestingswet, Woningwet en Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).
Het rijk dwingt gemeenten om de ambitie na invoer van de wet uit te werken in een volkshuisvestingsprogramma en een visie op zorg en ondersteuning voor aandachtsgroepen en ouderen en daarover afspraken te maken met zorgaanbieders en woningcorporaties. In het lokale netwerk worden afspraken gemaakt over woonvormen, doorstroming en toewijzing van woningen aan kwetsbare groepen. Regionaal worden afspraken gemaakt over “fair share” en inzet per gemeente. Daarbij spelen vragen als:
- Wat wordt regionaal en lokaal van het Rijk, provincies, gemeenten en corporaties verwacht?
- Wat zijn daarbij de onderscheiden rollen?
- Hoe zit het met de bevoegdheden, formeel is College aan zet, maar wat kan de Raad?
- Welke vragen en dilemma’s zou dat op kunnen roepen voor de uitoefening van je vak als beleidsadviseur?
Inhoud en resultaat
In deze cursus bespreken we de maatschappelijke trends en de verwachtingen van het rijk. Je wordt meegenomen in enkele voorbeelden uit de praktijk.
Vervolgens stellen we onszelf de vraag wat dit betekent voor provincies, gemeenten en woningcorporaties (positionering, netwerksamenwerking en organisatieontwikkeling).
Tot slot bespreken we samen dilemma’s en adviezen voor de uitoefening van je vak als beleidsadviseur.
Na afloop van de cursus heb je de bouwstenen om zelf aan de slag te gaan met het volkshuisvestingsprogramma, in welke rol dan ook.
Vooraf aan de cursus krijg je huiswerk om het zoveel mogelijk toe te spitsen op je eigen situatie en er daardoor zoveel mogelijk resultaat voor jezelf uit te halen. Daardoor wordt de cursus als geheel ook praktijkgerichter.
Doelgroep
Deze cursus is bestemd voor beleidsadviseurs wonen, sociaal domein, ruimte bij gemeenten, provincies en woningcorporaties.
Programma
Huiswerk vooraf
Deelnemers worden via het digitale platform gevraagd naar:
- Hoe ver is jouw gemeente met het ontwikkelen van:
-
- een huisvestings- en urgentieverordening
- woonzorganalyse
- woonzorgvisie herijking
- woondealafspraken
- regionale afspraken over ouderenhuisvesting
- regionale fair share afspraken voor aandachtsgroepen
- volkshuisvestingsprogramma
- Welke rol kun en wil je vervullen in de samenwerking op lokaal en regionaal niveau bij het maken van afspraken over huisvesting van doelgroepen sociale en middenhuur, ouderen en aandachtsgroepen?
- Welke ondersteuningsvraag heb je zelf om je te bekwamen in de interne en externe samenwerking die nodig is ikv het volkshuisvestingsprogramma?
Cursusdag
Blok 1: Introductie van de veranderende opgave, maatschappelijke trends en verwachtingen overheden
- Toelichting op Wet versterking regie volkshuisvesting: wijzigingen in de omgevings-, huisvestings-, woningwet en de wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Trends, ontwikkelingen rondom sociale en middenhuur, ouderen en aandachtgroepen (afnemende zorg, andere woonvormen en samenwerking met zorg en welzijn)
- Definities te onderscheiden doelgroepen (verschil in keuzevrijheid, taakstellingen en urgentie) en vormen van zorg en ondersteuning
- Complexiteit van de regionale samenwerking woonzorg (wir-war aan regiobenaderingen en partijen)
- Afbakening bevoegdheden college en gemeenteraad
- Hoe verhouden omgevingsvisie en volkshuisvestingsprogramma zich tot elkaar?
- Rollen Rijksoverheid, provincies, regio’s, gemeenten en corporaties en verwachtingen
Blok 2: Positionering provincie, regio, gemeente en corporatie
- Bestuurskundig kader
- Discussie aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden, waarbij we ingaan op de volgende vragen:
-
- Waar ben je als provincie, regio, gemeente of corporatie wel of niet van?
- Welke kansen en mogelijkheden ziet men bij de rolneming van de provincie, regio, gemeente en corporatie?
Blok 3: Botsproeven
Aan de hand van casuïstiek ga je botsproeven doen om kennis te maken met de effecten van de wijzigingen in de Omgevingswet, Huisvestingswet, Woningwet en Wmo. Dit is een goede manier om kennis te maken met de wet, wat de toepassingsmogelijkheden zijn en wat er nodig is om je als adviseur verder te bekwamen in dit onderwerp in je dagelijkse praktijk.
Werkwijze: Uiteen in 3 werkgroepen met casuïstiek aan de slag:
- Omgevingswet
- Huisvestingswet 2015
- Woningwet en Wmo
Met deze vragen:
- Positionering verschillende partijen: wat is de veranderende rol en opdracht van iedere partij?
- Welke ondersteunings- en ontwikkelvraag levert dat op voor de beleidsadviseur?
- Waar ga ik zelf mee naar huis, wat is mijn directe handelingsperspectief?
Materiaal
Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
Toegang tot de gehele digitale kennisbank Omgevingsweb Pro tot een maand na de cursus.
Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.
Verder krijgt u met Omgevingsweb Pro gratis toegang tot tientallen dossiers, 40 digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.
