Opleiding: Rendement van trainingen meten en verhogen
Tijdens deze driedaagse training krijg je met behulp van het ICM Transfermodel© en andere evaluatiemodellen handvatten die bijdragen aan het verhogen van het leerrendement van jouw leerinterventies.
We spreken van succesvolle transfer als leerinterventies leiden tot prestatieverhoging op de werkvloer. Door de impact van leerinterventies te meten en te evalueren kun je de mate van transfer vaststellen en de waarde en het succes bepalen. Maar welke instrumenten zet je in om de impact te meten? En hoe verwerk je de uitkomsten van evaluaties om leerinterventies te verbeteren? Tijdens deze training krijg je met behulp van het ICM Transfermodel©* en verschillende evaluatiemodellen, zoals die van Donald Kirkpatrick, handvatten die bijdragen aan het verhogen van het leerrendement van jouw leerinterventies.
*Op basis van eigen onderzoek ontwikkelden wij het Transfermodel© waarin we 7 succesfactoren van transfer uitlichten om High Impact trajecten te realiseren.
Unieke voordelen:
— Je leert van een ervaren opleidingskundige
— Direct aan de slag met het ontwikkelen van een evaluatie- en transfertoolbox
Je werkt als L&D-adviseur, opleidingskundige of HR-professional en wilt meer inzicht en tools om de impact van trainingen te meten en te evalueren. Ook wil je handvatten om het leerrendement van trainingen op de werkvloer te verhogen. Je werkt als zelfstandige of je werkt vanuit een interne positie in een organisatie.
— Je kent de verschillende evaluatiemodellen
— Je zet op verschillende niveaus activiteiten in om de impact te meten
— Je bepaalt met behulp van het ICM transfermodel op welke thema’s jij transfer kunt bevorderen
— Je zet bewust transfertools in om leertrajecten tot een succes te maken
— Je weet hoe je de uitkomst van de evaluatie omzet in een presentatie voor stakeholders
Dag 1 – Evalueren en Transfer uit strategisch oogpunt
— De zin en onzin van evalueren
— Vergelijken van diverse evaluatiemodellen, zoals Donald Kirkpatrick en Will Thalheimer
— Evaluatieplan
— Het ICM Transfermodel: de 7 succesfactoren
— Transferplan
— Evaluatie- en transfertoolbox: de vormen van evalueren en transfer
Dag 2 – Casuïstiek (3 uur online)
— Vragen en dilemma’s delen voor de volgende stap naar de praktijk
— Tussenstap praktijkopdracht
— Toolbox aanvullen en toelichten
Dag 3 – Toepassen evalueren en transfer met impact
— Toepassen van de toolbox
— Instrumenten om impact leerinterventie zichtbaar te maken
— Afsluiten praktijkopdracht
Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.
Intake | Voorafgaand aan de training vul je een schriftelijk intakeformulier in waarin je een aantal vragen beantwoordt gericht op jouw persoonlijke situatie. Deze vragen helpen je om jouw ontwikkeldoel helder te omschrijven.
Online leeromgeving | Naast de interactieve klassikale dagen werk je met de rijke online leeromgeving die je ondersteunt in het leerproces. Na de opleiding houd je onbeperkt toegang tot al het online materiaal ter verdieping en naslagwerk.
Ervaren trainers | Een ervaren trainer begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte centraal staat. Je trainer is een vakexpert, maar bovenal je persoonlijke coach.
Persoonlijk actieplan | Aan het einde van de training schrijf je een persoonlijk actieplan. Daarmee zorg je ervoor dat je doorgaat met leren ook nadat het traject is afgerond.
ICM-certificaat | Na afronding van de gehele training ontvang je thuis het ICM-certificaat.
Maximale groepsgrootte: 12 personen
