Online reclame groeit 34% eerste kwartaal

De omzet in online reclame is met 34% fors toegenomen in het eerste kwartaal 2005. De omzet op de Nederlandse markt is uitgekomen op 21,5 miljoen euro, aldus het IAB Nederland.

De cijfers zijn afkomstig van achttien partijen op het vlak van online reclame: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications, Wegener multimedia en nieuwkomers in het onderzoek TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

De omzetstijging van 34% komt deels door de nieuwkomers, aldus IAB-directeur Igor Beuker. Hoeveel aan hen te danken is, kan Beuker niet zeggen. Informatie van Google en Overture worden niet meegenomen. Daardoor ligt het aandeel van zoekmachinemarketing in de cijfers nog maar op 2%.

Beuker verwacht dat de netto online bestedingen dit jaar zullen groeien tot richting 100 miljoen euro.
-Het meeste geld komt van bedrijven uit de Media (22%),
-daarna volgen Financiele Dienstverlening (20%),
-Telecom/ICT (18%) en
-Horeca-Toerisme-Recreatie (10%).

Banner en skyscrapers vormen nog steeds het meest gebruikte format met 45%, gevolgd door contentintegratie en sponsoring (37%), pop-ups, interstitials en full screen ads (7), e-mailmarketing 6% en zoekmachinemarketing 2%.

(bron: EMERCE)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>