Het omzetkonijn van KPN

Wilt u ook meer omzet? Een klein kunstje! De Consumentenbond doet ook mee. Hier kunt u wat van leren.

Het zit u wat tegen, in commercieel opzicht althans. U bent niet de enige op dit moment, en dat geeft enige troost. Maar toch, het kon allemaal veel beter. Volgens Oud-Hollands gebruik heeft u al flink zitten kaasschaven, maar daar komt eens een einde aan. Als het met besparen niet lukt, dan nog eens goed kijken naar de opbrengstenkant. Kan die omzet echt niet omhoog? Hebben we werkelijk alles geprobeerd? Nieuwe doelgroepen, nieuwe toepassingen, actiekortingen, promoties, nog meer klanten bezoeken, nog meer prospects bellen. U bent aan het eind van uw latijn.
Help! Tom Poes verzin een list; hoe krijgt u het omzetkonijn uit de hoed? Of denkt u dat omzetkonijnen alleen in sprookjes bestaan? Toch niet! Heeft u vaste klanten? Vast wel, al verwaarloost u ze waarschijnlijk omdat u zo druk jaagt op nieuwe klanten. Maar het zijn er meer dan u vermoedt. Kopen ze met enige regelmaat bij u? Met enige voorspelbare regelmaat? Als dat het geval is, is er zeker hoop, want de kans is groot dat u een omzetkonijn in huis heeft.
Het werkt als volgt. Iedere maand factureert u eenzelfde grote groep klanten. Vaste of min of meer vergelijkbare bedragen, die u achteraf in rekening brengt. U schrijft ze allemaal een brief waarin u beweert: “Vooruit betalen. Heel gewoon.’’. U wijst uw geachte cliëntèle er fijntjes op dat ze ook vooruit betalen voor huisvesting, energie, abonnementen, verzekeringen, huur etcetera. Nu ook voor u. Heel gewoon! Beste klant, u weet net zo goed als wij dat u volgende maand weer bij ons benzine zult kopen, een keer uit eten gaat, de wekelijkse boodschappen zult doen, naar de kapper gaat en de ramen laat lappen. Dus waarom niet alvast vooruit betalen? Wel zo gemakkelijk, en het stelt ons in staat om onze producten en diensten nog sneller te vernieuwen…. of woorden van gelijke strekking.
Noem het lef, noem het naïviteit, maar het werkt. Tenminste voor KPN, die op deze wijze in één maand 100 miljoen euro extra omzet boekt. Tel uit je winst. Geruisloos, zonder volksopstand, of vragen in de Tweede Kamer. “Correct gehandeld’’, zegt de Consumentenbond in een officieel commentaar, “allerlei informatie staat op de website’’. Nou nou, tsjonge tsjonge, dat is nogal wat, een heuse website met informatie.
Het klinkt ongelofelijk, maar het is waar gebeurd. Waarom zou het u niet lukken? Chapeau KPN! Dit is een omzetkonijn van voorwereldlijke afmetingen. En de Consumentenbond? Die laat zijn leden al sinds jaar en dag vooruit betalen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

van empten johan
4 jaar geleden reeds toverde ik dit konijn uit mijn hoed. We zijn een klein -daadwerkelijk klein, mijn echtgenote en ik maken gewoonlijk alléén de dienst uit- cateringbedrijfje. Naar een 12-tal bedrijven -we zijn gevestigd op een industriepark- deden we een voorstel voor Rest-Invest, een concept dat ikzelf bedacht én benoemd had, en dat om de één of andere reden toch niét insloeg. Geen enkel bedrijf van al deze die we wekelijks over de vloer kregen waren geinteresseerd in een "vooruitbetaling" , gekoppeld aan een fikse korting;(wij noemden het winstdeelname). Trouwens, enkele van deze bedrijven produceren nu in Polen, Hongarije, India, maar belgisch Limburg is uit hun logboeken verdwenen!. Misschien dat dit concept in een andere sector wel kans op slagen heeft, maar de restaurant-sector, waar de kredietkaart welig tiert en totaal tegendraads enkel voor extra kosten zorgt ( huurprijs kaartenlezer, commisie en min. 4 dagen wachten op uw centen! ) blijft in de kou staan.
Aan alle inventieve ondernemers, ik hoop dat ik u niet ontmoedigd heb, maar laat me iets weten als u meer succes boekt.

Meer over Corporate communicatie