Nu ook nieuw consumenten ras

Naast een nieuw soort manager, is een nieuwe consument geboren: de Prosumer.

De 'nieuwe mens' is iemand die als een verslaafde, vaak via de modernste technologie, zoekt naar nieuwe producten en ervaringen, daar met anderen over praat en zo onverwachts een producttrend weet te zetten. Ze weten vaak meer dan de verkopers zelf, volgen de makelaars op de voet en lezen productetiketten alsof het snoepjes zijn.

Deze vinding doet het reclamemarketingbureau Euro RSCG in een wereldwijd onderzoek naar de nieuwe consument die meer dan gemiddeld geïnteresseerd is in wat er speelt in het leven: aan verkoopbalies, in sport, politiek en cultuur. Het bureau schat in dat zo'n 25 procent van alle consumenten een Prosumer is. De naam is een samensmelting van pro-actieve consument.

Trots
'We zien Prosumers als mensen die pro-actief zijn in hun consumentrelaties, in plaats van er passief bij te staan terwijl verkopers, fabrikanten en marketeers vertellen hoe het moet. Ze zijn vaak de eerste of tweede persoon die nieuwe dingen proberen, trots dat ze voor zichzelf denken en experimenteel zijn. Prosumers vertellen anderen over hun ervaringen met nieuwe producten, merken en diensten, maar vragen anderen ook naar hun ervaringen', concluderen de onderzoekers.

Voortrekker
De nieuwe groep is volgens Euro RSCG een belangrijke voortrekker geweest bij tal van nieuwe trends die zich het afgelopen decennium hebben voorgedaan en zich nog steeds ontwikkelen. Zo waren het vooral de Prosumers die bewust gingen leven door meer te bewegen en gezond te eten, maar ook als patiënt in de behandelkamer zelf het initiatief namen en massaal naar de doe-het-zelver renden om thuis te gaan klussen.
Maatschappelijk gezien past de Prosumer erg in de tijd omdat die socialer is dan gemiddeld, omdat ze daarin veel actiever zijn. Ze wisselen dingen uit en zijn vaak bezig in verschillende netwerken. 'Dat is ook het grote verschil met de yuppies die de dingen vooral voor zichzelf deden.'

(bron: ZIBB)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

N.Bouman
Een aardiger ontwikkeling dan de yuppies.
Bote Jong
Lid sinds 2019
Lijkt nogal een beetje op "oude wijn in nieuwe zakken". Want wat is het verschil tussen de "prosumer" en de ouderwetse "early adopter" uit ons vertrouwde klokmodel? Het lijkt erop dat EuroRSCG zich meer bezig gehouden heeft met de trends waarop de early adopter zich richt dan met het traceren van een nieuwe categorie consumenten. Maar misschien dat het originele rapport hierover meer duidelijkheid verschaft....