Het Netwerkvirus

Het is voorjaar, dus ik ben weer eens verkouden. Twee weken duurt het gekuch en gesnotter al. Ik krijg veel sympathie en iedereen verzekert me dat ‘het heerst’. Alsof dat het draaglijker maakt! Drogist en apotheek doen goede zaken, de vitaminen, kriebelsiroopjes en slijmoplossers vliegen over de toonbank. Of het helpt? Mwah…

Intussen dreig ik besmet te raken met een veel hardnekkiger kwaal: het netwerkvirus. Als ondernemer word ik onophoudelijk bestookt met blijmoedige uitnodigingen om lid te worden van weer een nieuwe en natuurlijk geheel andere netwerkclub. Zakenontbijten, lunchbijeenkomsten, regiomeetings, businessborrels, speeddatingsessies, ontdekkingsdiners; het lijkt wel of ondernemend Nederland zich de godganselijke dag suf netwerkt. Misschien ligt het aan de recessie: staat het ondernemen zelf op zo’n laag pitje dat de ondernemers ineens tijd over hebben.

Houd me ten goede: met netwerken is niks mis. Als thuiswerkend ZZP’er zit ik soms dagenlang achter mijn bureau aan een opdracht te werken en spreek ik nauwelijks iemand. Ik converseer met mijn hond en zwaai naar de kindertjes in de crèche aan de overkant. Communiceren met klanten doe ik via de telefoon en vooral de e-mail. Dus ja, netwerken is belangrijk, wil ik nog eens iemand in levenden lijve spreken. Ik ben dan ook lid van maar liefst vier (!) netwerkorganisaties, om nog maar te zwijgen van alle online business en social networking sites. En waarachtig, zo nu en dan levert het me ook nog een waardevol zakelijk contact op.

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat die netwerken maar als paddestoelen uit de grond blijven schieten. Volgens mij zijn er al meer dan genoeg en wordt de kwaliteit er niet beter op.

De organisatoren putten zich uit om telkens met een nog origineler idee op de proppen te komen, met het gevolg dat het soms meer om het spel lijkt te gaan dan om de knikkers. Die knikkers, dat zijn natuurlijk wij, de ondernemers die proberen zinvol te netwerken. Volgens mij is het gewoon een ordinaire verkooptruc: start een nieuw netwerk, organiseer een paar ludieke bijeenkomsten en je hebt zo weer een zaal vol argeloze ondernemers bij elkaar die een dikke aanwezigheidspremie betalen. Kassa!

Dus kom op, beste netwerkentrepreneurs: stop met het in de markt zetten van de zoveelste kloon. Vergeet voor even je ego, steek de koppen bij elkaar, fuseer en versterk elkaar. Dat scheelt mij in de kosten en maakt de netwerkwereld een stuk overzichtelijker.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>