Motivatie? DE POT OP!!

Overal op het internet leest u tonnen informatie over motivatie. Google eens het woord motivatie en u verdrinkt in de honderdduizenden websites vol met tips, blogs, trainingen, workshops, artikels, boeken, cd’s, video’s en nog zo veel meer over motivatie. Het vergt al enige motivatie om de juiste motivatie te vinden in deze wanhoop.

De juiste motivatie vinden is echter niet zo moeilijk dan iedereen denkt. Ok, het is leuk om een motivatiespreuk te lezen, een filmpje te kijken of iemand die u oppept met woorden als TJAKKAA! Het geeft u een goed gevoel en een boost van uw motivatie. Echter na een tijdje, of zelfs veel sneller, merkt u dat uw motivatie ook weer even snel verdwijnt.

Enkele jaren geleden was er in Vlaanderen een campagne van de overheid over verkeersveiligheid. De overheid motiveerde mensen om een fietshelm te dragen op de fiets. In de Vlaamse mond ook de pot genoemd. Op deze manier wilde de overheid het aantal dodelijke ongevallen met de fiets verlagen. Vooral kinderen was het doelpubliek. De overheid gebruikte tijdens deze campagne de slogan: “De pot op!” Het resultaat? Als wij nu een Vlaamse school zouden bezoeken zien wij bijna alle kinderen tevreden en blij naar huis fietsen met een fietshelm op. Vaak ook volwassenen.

Motivatie is de reden waarom wij iets doen. De cruciale vraag hierbij is: waarom doe ik dit of waarom zou ik dit doen? Kunt u hier niet op antwoorden dan kunnen de beste websites vol met tips, blogs, trainingen, workshops, artikels, boeken, cd’s, video’s en nog zo veel meer, u helaas niet helpen. Waarom ga ik nog werken? Om geld te verdienen zodat u kunt eten. Niet meer gemotiveerd in de huidige job? Start de zoektocht naar aan nieuwe uitdaging. Waarom zouden mijn verkopers nog meer willen verkopen? Vraag hun dit! Zij zullen u vertellen waarom zij verkopen en eventueel meer willen verkopen.

Er zijn nog ontelbare voorbeelden maar het belangrijkste wat steeds terugkomt: waarom?

Waarom zou ik een fietshelm dragen? Om mijn hoofd te beschermen als ik domweg val met mijn fiets. Daarom: DE POT OP!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
@ Johan,

motivatie is passie, een paar uur eerder opstaan omdat je het zo leuk vindt wat je doet, ’s nachts even eruit om die gouden inval op te schrijven, je baas bellen op zondagmorgen om die goeie inval te vertellen, dingen bespreken met je vrouw en luisteren naar wat zij ervan vindt, die koffiefilter of zak patat verbeteren waar je toevallig tegenaan loopt, de dingen doen die je ook zou doen als je er niet voor betaald zou krijgen, luisteren naar die opa die vertelt hoe het vroeger was en veel beter zou kunnen.

Motivatie is de brandstof van je denken en handelen. Puur 100% levensplezier dus. Je waakvlammetje, je levenselixer, je blijdschap, je gevoel, je drive en daarmee je toegevoegde waarde voor society en uiteindelijk . . . je bestaansrecht.

Als dat op is, of nooit een rol gespeeld heeft, ben je gedoemd te werken “om den brode”.
Volgens mij zit GEEN ENKELE werkgever daarop te wachten. Ga op zoek naar wat je ECHT leuk vindt inplaats van achterover te leunen tot iets of iemand je in beweging krijgt.

Ik krijg geen warm gevoel van jouw stuk proza.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Johan Kenzeler
Beste Jos,

jouw reactie is terecht. Het treft ook mooi de dunne lijn tussen ambitie en motivatie.

Mijn artikel "Motivatie? De POT OP!" heeft niet als doel te motiveren, echter het punt aanmerken dat mensen vaak motivatie zoeken in externe stimulansen zoals boeken, cd's en andere maar vergeten soms de essentie waarom zij dit doen of willen doen.

Soms is dit enkel al voldoende om de juiste motivatie te vinden. Een voorbeeld hiervan zijn de ontelbare vrouwen & mannen in derde wereldlanden (en ook hier) die in onmenselijke omstandigheden een job (vaak meerdere) uitoefenen. Hun motivatie?

Dank u wel voor uw terechte reactie!

Met vriendelijke groet,

Johan Kenzeler
Jos Steynebrugh
Johan, we komen dichter bij elkaar. Toch wil ik het onderscheid wat aanscherpen.

Ik ken een secretaresse die elke dag, ik herhaal ELKE DAG, 2 uur héén en twee uur terùg reist met openbaar vervoer omdat ze haar job zo leuk vindt. Dat is 12 uur of 50% van haar 24 uur aan werk besteed. Ze is verliefd, nee, niet op haar baas maar op haar job.

Ook “om den brode” zijn vaak keuzes mogelijk. Autos of konten wassen is een keuze tussen geld en “bijdragen”. Offshore lassen of hetzelfde bij bedrijf X gaat over “sfeer”. Werken bij krant of TV zender is de kick van de “dagdynamiek”. Werken bij Philips, Siemens of een ander technisch bedrijf is bovenop de ontwikkelingen zitten. Zelfs als je bezorger bent kan het uitmaken WAT je in die brievenbussen doet. Aardappelen rooien of bollenpellen is geld, stratenvegen of vuilnisman is opruimen. Collecteren voor een goed doel is wat anders dan werken bij Coca Cola. Toch?

Trainen kun je doen door de Camino de Santiago te lopen of in je slaapkamer op een uiterst domme en vooral saaie hometrainer te zitten zweten.

Ik heb niets tegen ambitie. Maar dan nòg kan de weg erheen leuk, zinvol, sociaal bewogen, prikkelend of anderszins zelf motiverend zijn. Maar veel mensen kiezen voor de “snelle” weg: geld maken, hoe maakt niet uit. En dan kun je je afvragen of snel wel zo snel is als je 8 plus uur van je tijd vergooit in een job die je eigenlijk niet zit zitten in plaats van iets minder maar goed betaald maar véél leuker werk.

Voor mij is ambitie iets wat je in de toekomst beriken wil. Motivatie is voor mij de zen-achtige beleving van de weg daarnaartoe. Of iets dat minstens ZIN heeft. Daarom spreek ik wel een gekscherend over zen en onzen.

Groet,
Jos Steynebrugh

Meer over Betrokkenheid, commitment