Mission statement goed voor het bedrijfsresultaat

Het nut van misson statements is nog nooit ondubbelzinnig aangetoond. In de jaren negentig raakte dit 'instrument' in zwang, omdat het een belangrijke leidraad voor organisatie en medewerkers zou zijn, een houvast die ervoor zorgt dat de juiste dingen op de juiste manier worden gedaan. In de praktijk verdienden vooral adviseurs goed aan het formuleren van de ondernemingsmissie met langdurige, interactieve sessies om de juiste woorden op papier te krijgen.

Bedrijfsresultaten
Managers worden dan ook steeds kritischer voordat het besluit wordt genomen om waardevolle middelen te besteden aan het ontwikkelen van mission statements. Het gevaar van deze ontwikkeling is dat deze tool prematuur overboord wordt gegooid. Nieuw onderzoek van Jatinder Sidhu van de Erasmus Universiteit in Rotterdam wijst uit dat er inderdaad een verband bestaat tussen mission statements en bedrijfsresultaten.

Inhoud
Bij het nieuwe onderzoek is, in tegenstelling tot eerdere onderzoeken, vooral gekeken naar de inhoud van de mission statements. Het is gebleken dat een mission statement de bedrijfsvisie, het domein van het bedrijf, competenties en waarden moet uitdragen. Er is ook gekeken naar de wijze waarop wordt omgegaan met mission statements. Zo is bijvoorbeeld gekeken naar de frequentie waarmee mission statements worden bijgesteld.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Paul Weermeijer
De uitkomst van het onderzoek door Jatinder Sidhu van de Erasmus Universiteit, dat er verband bestaat tussen mission statements en bedrijfsresultaat, bevestigt eerder onderzoek in de Verenigde Staten. In 1998 hebben de heren Collins & Porras in hun bestseller ‘Built to Last’ (‘Gebouwd voor de toekomst’, Nederlandse vertaling uitgeverij Thema - 2003) al aangetoond dat de basis van het succes van de top 50 ondernemingen in de VS die al meer dan 50 jaar aan de top van hun branche staan, is gelegen in een sterke ‘kernideologie’. Vrij vertaald betekent dit dat deze organisaties enerzijds beschikken over een kernachtige missie en een inspirerende visie. Anderzijds wordt het denken en handelen van deze ondernemingen bepaald door enkele core values of kernwaarden, die door alle belanghebbenden in de organisatie (dus iedereen!) worden erkend, geaccepteerd en uitgedragen. Collins & Porras poneren in hun boek de volgende prikkelende stelling: “Indien deze top 50 ondernemingen op een goede dag al hun assets zouden verkopen en een nieuw bedrijf opstarten vanuit dezelfde core ideology, dan zullen zij opnieuw succesvol zijn en de top in hun branche bereiken!” Ik zou deze handelwijze niet willen aanbevelen, maar de stelling geeft een indicatie hoe krachtig het effect kan zijn van een bezielend mission & vision statement. In de meeste organisaties en door veel managers wordt dit onderschat. Wellicht omdat het beschikken over een missie en visie alleen niet voldoende is. Een zorgvuldig opgebouwde en onderhouden sense of mission door het topmanagement en gedragen door alle echelons zijn noodzakelijke voorwaarden voor succes en continuïteit.

In aansluiting hierop is bij uitgeverij Thema ‘Mission at Work® verschenen, een praktische wegwijzer naar een vitale organisatie met een inspirerende missie en visie’. Een doeltreffend instrument waarmee elke manager het mission en vision statement van zijn team, afdeling of organisatie activeert en inspirerender maakt. Meer informatie is te vinden op www.thema.nl en www.missionatwork.nl.