Het nut van misson statements is nog nooit ondubbelzinnig aangetoond. In de jaren negentig raakte dit 'instrument' in zwang, omdat het een belangrijke leidraad voor organisatie en medewerkers zou zijn, een houvast die ervoor zorgt dat de juiste dingen op de juiste manier worden gedaan. In de praktijk verdienden vooral adviseurs goed aan het formuleren van de ondernemingsmissie met langdurige, interactieve sessies om de juiste woorden op papier te krijgen.
Bedrijfsresultaten
Managers worden dan ook steeds kritischer voordat het besluit wordt genomen om waardevolle middelen te besteden aan het ontwikkelen van mission statements. Het gevaar van deze ontwikkeling is dat deze tool prematuur overboord wordt gegooid. Nieuw onderzoek van Jatinder Sidhu van de Erasmus Universiteit in Rotterdam wijst uit dat er inderdaad een verband bestaat tussen mission statements en bedrijfsresultaten.
Inhoud
Bij het nieuwe onderzoek is, in tegenstelling tot eerdere onderzoeken, vooral gekeken naar de inhoud van de mission statements. Het is gebleken dat een mission statement de bedrijfsvisie, het domein van het bedrijf, competenties en waarden moet uitdragen. Er is ook gekeken naar de wijze waarop wordt omgegaan met mission statements. Zo is bijvoorbeeld gekeken naar de frequentie waarmee mission statements worden bijgesteld.
(bron: Managersonline.nl)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
In aansluiting hierop is bij uitgeverij Thema ‘Mission at Work® verschenen, een praktische wegwijzer naar een vitale organisatie met een inspirerende missie en visie’. Een doeltreffend instrument waarmee elke manager het mission en vision statement van zijn team, afdeling of organisatie activeert en inspirerender maakt. Meer informatie is te vinden op www.thema.nl en www.missionatwork.nl.