Marketing is voor vrouwen, sales voor mannen

In totaal hebben meer mannen dan vrouwen een commerciële positie in het Nederlandse bedrijfsleven. Toch is het opmerkelijk dat er relatief gezien meer vrouwen in marketing werken en meer mannen in sales.

Door het wervingsbureau Cobben & Van Tulder is onderzoek verricht naar de verschillen in functies tussen mannen en vrouwen. Ongeveer 20.000 CV's zijn nagelopen en onderscheid is gemaakt in marketing- en salesfuncties. Binnen die functies is weer onderscheid gemaakt in management-, uitvoerende- en ondersteunende marketingfuncties en management-, buitendienst- en binnendienst salesfuncties. De verdeling mannen/vrouwen in marketing en sales is als volgt:

Het bureau komt tot de politiek niet erg correcte conclusie dat er sinds dat er sinds de oertijd weinig veranderd is: ‘Sommige rolpatronen slijten maar moeilijk. Heel lang geleden gingen de mannen op jacht en de vrouwen maakten eten klaar en voedden de kinderen op. Maar hoe zit dat eigenlijk bij marketing en sales? Is Trade marketeer een vrouwelijk beroep? En Business Development? Mannen zijn buiten kantoor op jacht naar omzet, vrouwen doen het huiswerk, zorgen voor nieuwe producten, houden de markt en de concurrenten in de gaten en vertellen de jagende mannen waar loslopend wild gevonden kan worden. Het ongezadelde wilde paard uit de oertijd is vervangen door een lease-auto met navigatiesysteem en het kampvuur door klimaatbeheersingssystemen op kantoor, maar de parallel tussen de oertijd en het Nederlandse bedrijfsleven is gemakkelijk te trekken.’ Helemaal gaat die vergelijking overigens niet op, want in marketing zitten dan wel veel vrouwen, maar er zitten toch relatief meer mannen dan vrouwen in een managementrol.

Bron: Marketing-online

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>