Marketing accountability is de grootste uitdaging

Welke marketingtrends zijn belangrijk, hoe staat het met het marketingbudget en wat zijn de frustraties van marketeers? Accountability was in 2007 het belangrijkste agendapunt - naast optimalisatie van CRM - en blijft in 2008 de topuitdaging.

Wat is marketing accountability?
Marketing accountability betekent dat de marketeer het effect van marketingacties kan kwantificeren. Het uiteindelijke doel van marketing is hetzelfde als van elke andere afdeling in het bedrijf: de onderneming helpen om op een betere, snellere of efficiëntere manier meer te verkopen. De financiële afdeling zal hiervoor vooral op de kosten letten en ook de marketingafdeling zal in de gaten moeten houden of de marketinginvesteringen voldoende rendement opleveren.

Aanleiding Marketing Prestatiemeting
1. Complexere marketing omgeving
2. Onbekendheid met resultaat van marketing inspanningen;
3. Druk op marketing neemt toe
4. “More than ever before marketing is under fire to account for whatit spends”

Wat is op dit moment de waarde van marketing?
Is men geslaagd in de poging om marketing in zijn onderneming beter op de kaart te zetten? 21 procent van de marketeers merkt geen verbetering of ziet de waarde van marketing in zijn bedrijf verminderen. De marketeers die aangeven dat de waarde van marketing binnen hun bedrijf is toegenomen, melden dat de volgende factoren belangrijk zijn om het belang van marketing te onderstrepen:

1.Invloedrijke branding en communicatie
2.Bewustwording verhogen en marketingreputatie verbeteren
3.Beter consumentencontact
4.Het verbeteren van de accountability en het vaker en geavanceerder inzetten van CRM.

Andere prioriteiten zijn meer kennis van de consument, insights en consumentencontact en de verhogen van de effectiviteit van marketingroepen.

Hoe kan de effectiviteit van de organisatie verbeterd worden?
Senior marketeers geven hier aan dat nieuwe competenties en vaardigheden belangrijk zijn, net zoals het automatiseren van processen, en de meetbaarheid vergroten door middel van onder andere CRM, e-mailcampagnemanagement, zoekmachinemarketing en customer intelligence. Aan budgetten wordt niet meer getornd.

Hoe meet men effectiviteit van de investeringen?
Over het algemeen wil men een ROI tracking systeem wil gaan implementeren. Vuistregels: bedrijven besteden 32% (!!) van hun budget aan online marketing. Van dit budget gaat weer 32% naar Search. Van deze 32% gaat 61% naar Paid search en 33% naar SEO. Grappig is wel dat de respondenten SEO als belangrijker zien voor branding dan een Paid search campagne. Grootste bottleneck: goed personeel.

Vijf handvatten om accountability aan te pakken:

1. Maak accountability een integraal onderdeel van het marketingproces
De marketingplanning zou gebaseerd moeten zijn op de belangrijkste aanjagers van waardecreatie voor het bedrijf. Vervolgens wordt voor iedere marketingactie een ROI-berekening gemaakt. Zowel voor- als achteraf.

2. Definieer de juiste metrics voor korte en lange termijn
Onderscheid tussen korte- en langetermijnindicatoren is noodzakelijk omdat marketing bijdragen moet leveren op beide tijdslijnen.

3. Investeer in andere competenties binnen het marketingteam
De gemiddelde marketeer is niet opgeleid om ook op financieel vlak een woordje mee te spreken. Diversiteit in het marketingteam is dus noodzakelijk.

4. Sla de brug naar sales én finance
Marketing moet een veel pro-actievere en sturende rol pakken richting sales.

5. Denk én handel als ondernemer
Ondernemerschap is een mentaliteit die noodzakelijk is om accountable te zijn. Deze manier van denken én handelen noodzaakt tot slimme oplossingen die echt resultaat voor de onderneming opleveren.

Meer marketing tips op: GEK OP KLANTEN

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Marketing Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Online Marketing