Manager moet op zoek naar passie

Tijdens een sollicitatiegesprek gaat het al snel over de werkervaring die iemand heeft. Maar in de ogen van een Amerikaanse managementgoeroe Tom Peters is een gepassioneerde collega veel meer waard. Bedrijven zouden moeten leren om niet naar de concurrent te kijken maar naar de eigen originaliteit.

Echte kwaliteit
Vooral de manager zelf werd op de vingers getikt, omdat ze niet op zoek zijn naar de juiste kwaliteiten. Niet vaardigheid, maar gedrevenheid moeten ze zoeken. Vaardigheid is te leren, passie niet. Bovendien moeten ze mensen zoeken die buiten de lijntjes kunnen denken, in plaats van gedweee schapen.

Een goede cijferlijst van school of de universiteit is juist een slecht teken. Dat betekent dat iemand zicht altijd aan de regels hield. Zoek mensen die de regels niet accepteren. Excellentie bereik je alleen door meer te riskeren en te dromen dan anderen.

Europa krijgt ervan langs omdat de 35-urige werkweek voor hem en direct recept is voor economische neergang.

Dan over strategie: zijn advies is om niet naar de concurrent te kijken, maar naar de eigen originaliteit. Hij hekelt Microsoft omdat daar alle talent steeds maar in nieuwe Windows-versies wordt gestoken. Hij prijst Starbucks omdat de glimlach bij het kopje koffie zo gewaardeerd wordt. Hij is vol energie en vuur, spreekt zichzelf soms tegen, maar zeker is dat het volgens hem allemaal anders kan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>