Leiderschap vanuit vrouwelijk perspectief

Interviews · Columns
  • Michele heeft recent 2 e-commerce platforms gefinancierd; SnapSaves (acquired by Groupon) and Buytopia. En zit in de board of directors van Vail Resorts, Freshii, SHAD en Smith School of Business.
  • Myrthe van der Erve de nieuwe CEO van THE NEXT WEB. Zij is aangesteld om het bedrijf naar de volgende fase te brengen met de focus op groei door een stevige organisatiebasis internationaal georiënteerd. 

 

Aan Michele:

Wat zijn je specifieke kwaliteiten en belangrijkste onderscheidingen in je leiderschap als (vrouwelijke) investeerder en director?

Ongenadig in het oplossen van problemen. Sommige problemen duren wat langer, maar als je alle factoren goed bekijkt, de juiste mensen op het probleem zet en de goede vragen durft te stellen zoals; is mijn strategie nog up-to-date? Werkt het businessmodel nog? Draai ik niet te hoge kosten? Dan is elk probleem op te lossen. Buiten de macro-factoren om, natuurlijk.

Het is een mindset: Ik ben er dus zal ik er toe doen. Nooit in de slachtoffer-rol  gaan hangen, maar doorzetten. Mijn grootste asset; ik geef om mijn mensen. Problemen los je nooit alleen op. Je hebt toegewijde mensen nodig.

Waar zit je persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen jaren?

‘NO does not mean NO’. Je leert onderhandelen, je leert verkopen, je leert om te gaan met stress en je leert vooral dat je heel hard moet werken.

Ik geef een voorbeeld: We hadden op een gegeven moment een slecht product. Alles kwam terug en dus veel refunds. Daardoor haakte de betaaldienst af en storte het bedrijf bijna in elkaar. Ik sliep slecht maar elke dag stond ik op en nam ik me voor om nog 1 dag alles te geven wat ik had. Na 6 weken waren alle problemen opgelost en voelde ik me onoverwinnelijk. Elk volgend probleem was hierna een makkie. STRESS = perceptie.  

Maar ik heb ook een aantal (mannelijke) eigenschappen gekregen, zoals beter opkomen en meer vertrouwen in mijzelf hebben. Vertrouwen helpt erg. Je kan fouten maken, maar zo min mogelijk. Met vertrouwen zit je beter in de wedstrijd en neem je betere beslissingen. Nooit maar dan ook nooit tegen je zelf liegen, je gelijk proberen te halen, terwijl je weet dat de ander een beter argument heeft.

Wat is je volgende investering?

Ik zet mijn geld in op de ontwikkeling van kanker. Met de huidige technieken, kennis en inzet moet hier binnenkort een oplossing voor komen.

Aan Myrthe:

Niet meer managen maar leiden en inspireren, wat is je persoonlijke ontwikkeling?

Van nature ben ik gericht op actie en een typische COO, die ik ook 3 jaar was voor TNW. In mijn vorige functie als COO ben ik ook ideeën over een visie en strategie gaan ontwikkelen. Het uitvoeren van een visie  kost echter tijd en staat soms haaks op ‘getting things done’. Ik denk dat je voor een goede visie niet alleen tijd nodig hebt maar vooral vertrouwen in je eigen kracht en ideeën. 

Op dit moment speel ik kort op de bal en wil ik vooral momentum creëren door een strakke organisatie neer te zetten waarin iedereen weet wat ze moeten doen en wat er van ze wordt verwacht.

Ik geloof dat uit een goede organisatie een heldere visie ontstaat en visa versa. Een heldere visie draagt bij tot een sterke organisatie. In deze tijd moet je je niet blind staren op een visie. Ik vind ook dat er ruimte moet zijn voor nieuwe dingen. Op basis van een goed analyse, nemen we dan een beslissing en passen we ons aan.

Het leiderschap heeft verschillende facetten, zou je een onderscheid kunnen maken in vrouwelijke en mannelijke gedragingen binnen je eigen leiderschap?

Tsja, een lastige vraag vind ik dat, wat maakt mij een typische vrouwelijke leider. Die getting things done mentaliteit en denken in oplossingen is denk ik wel heel vrouwelijk. Ook probeer ik goed te luisteren. Wat mij erg helpt is diversiteit in mijn team, dat is heel verfrissend. Als vrouwelijke CEO wordt veel gevraagd voor events, je krijgt heel veel kansen, dat voelt soms alsof ze je alleen vragen omdat je een vrouw bent. Maar wel heel mooi om te zien wat voor inspiratie je kan zijn voor andere vrouwen.

Wat wordt TheNextWeb ?

Ja, hoe ziet de wereld er volgend jaar uit, dat is de vraag die we allemaal willen weten. Ons content team is in ieder geval nu al bezig met het shapen van het programma voor volgend jaar. Thema’s zoals duurzaamheid, artificial intelligence, mobiliteit en fintech zullen daar ook zeker weer een plek in krijgen. Ik verwacht weer minstens 150 diverse sprekers on-stage, waarin ik uitkijk naar al die inspirerende vrouwen, zoals ook Michele dit jaar.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>